Rezultatul referendumului grecesc indică o
majoritatea semnificativă în favoarea „nu“, ceea ce semnifică respingerea
condiţiilor impuse Atenei pentru noi împrumuturi. Votanţii au fost întrebaţi
dacă aprobă propunerile făcute Greciei de Uniunea Europeană, Fondul Monetar
Internaţional şi Banca Centrală Europeană în cadrul întrunirii Eurogrupului din
25 iunie (Eurogrupul este o desemnare colectivă a miniştrilor de finanţe ai
ţărilor europene care au adoptat euro). Răspunsul
covârşitor a fost, aşadar, nu.
Situaţia în care Grecia a fost pusă a fost surprinsă extrem de plastic într-un text recent publicat de Stiglitz pe project-syndicate.org, „Europe’s Attack on Greek Democracy“ („Atacul Europei asupra democraţiei greceşti“), parţial tradus în presa noastră, traducerea unor pasaje în completare aparţinându-mi. Joseph Stiglitz este un economist laureat al Premiului Nobel pentru Economie, profesor universitar la Universitatea Columbia, fost vicepreşedinte şi economist şef al Băncii Mondiale.
Situaţia în care Grecia a fost pusă a fost surprinsă extrem de plastic într-un text recent publicat de Stiglitz pe project-syndicate.org, „Europe’s Attack on Greek Democracy“ („Atacul Europei asupra democraţiei greceşti“), parţial tradus în presa noastră, traducerea unor pasaje în completare aparţinându-mi. Joseph Stiglitz este un economist laureat al Premiului Nobel pentru Economie, profesor universitar la Universitatea Columbia, fost vicepreşedinte şi economist şef al Băncii Mondiale.
„Crescendo-ul în urcare de ceartă şi ostilitate în Europa ar putea
părea celor din afară a fi rezultatul inevitabil al unui joc decisiv între Grecia
şi creditorii săi. De fapt, liderii europeni încep în sfârşit să dezvăluie
adevărata natură a disputei pe datorie aflată în curs de desfăşurare, iar
răspunsul nu este mulţumitor: este despre putere şi democraţie mult mai mult
decât despre bani şi economie.
Bineînţeles, raţiunile economice din spatele programului pe care “troika”
(Comisia Europeană, Banca Centrală Europeană şi Fondul Monetar Internaţional) l-a
impus forţat Greciei acum cinci ani au fost îngrozitoare, rezultând într-un
dclin de 25% a Produsului Intern Brut. Nu mă pot gândi la nicio depresiune,
vreodată, care să fi fost atât de deliberată şi să aibă asemenea consecinţe
catastrofice: rata şomajului în rândul tinerilor din Grecia, de exemplu,
depăşeşte acum 60 la sută.
Este uimitor faptul că Troika a refuzat să accepte
responsabilitatea pentru oricare dintre acestea sau să admită cât de proaste au
fost previziunile şi modelele sale. Însă ceea ce este şi mai surprinzător este
că liderii Europei nici măcar nu au învăţat. Troika încă cere ca Grecia să
atingă un surplus bugetar primar de 3,5 la sută din PIB până în anul 2018.
Economişti din jurul lumii au condamnat ţinta de
surplus ca fiind punitivă, deoarece este a încerca atingerea sa înseamnă
inevitabil o şi mai mare scădere. Chiar şi dacă datoria
Greciei este restructurată dincolo de orice imaginabil, ţara va rămâne în
depresiune dacă alegătorii de acolo se vor supune ţintei Troikai la
referendumul-fulger ce urmează să fie desfăşurat în acest weekend.
În termeni de transformare a unui deficit mare
preexistent într-un surplus, puţine ţări au reuşit ceea ce grecii au făcut în
ultimii cinci ani. Şi, deşi costul în termeni de suferinţă umană a fost extrem
de ridicat, recentele propuneri ale guvernului grec au mers mult în
întâmpinarea solicitărilor creditorilor.
Trebuie să fim clari: aproape nimic din
cantităţile uriaşe de bani împrumutate Greciei nu au ajuns, de fapt, acolo. Au mers înspre plata creditorilor din sectorul privat – inclusiv bănci
germane şi franceze. Grecia nu a primit decât un mizilic, dar a plătit un preţ
foarte ridicat pentru a proteja sistemele bancare ale ţărilor respective. FMI şi alţi creditori 'oficiali' nu au
nevoie de banii care sunt ceruţi. Banii primiţi ar urma, într-un scenariu
uzual, să fie împrumutaţi din nou Greciei. Dar, din nou, nu este vorba despre
bani, este vorba despre folosirea de 'termene limită' pentru a obliga Grecia să
se supună şi să accepte inacceptabilul - nu doar măsurile de austeritate, ci şi
alte politici regresive şi punitive.
De ce face Europa asta? De ce liderii Uniunii
Europene se opun referendumului şi refuză chiar şi să extindă cu câteva zile
termenul limită de 30 iunie pentru viitoarea plată a Greciei către FMI? Europa nu este doar despre democraţie?
În ianuarie, grecii au votat pentru un guvern orietat înspre
încetarea austerităţii. Dacă
guvernul îşi îndeplinea întocmai angajamentele electorale, ar fi respins deja
propunerea. Dar a vrut să dea grecilor ocazia să reflecteze asupra chestiunii,
atât de important pentru viitorul ţării.
Preocuparea pentru legitimitate popular este incompatibilă cu
politica eurozonei, care nu a fost niciodată un proiect democratic. Cele mai multe dintre guvernele membre nu
caută aprobarea populară pentru renunţarea la suveranitatea monetară proprie în
favoarea Băncii Centrale Europene. Când Suedia a
făcut-o, suedezii au spus nu. Ei au înţeles că şomajul ar creşte dacă politica
monetară a ţării ar fi stabilită de o bancă centrală concentrată exclusiv pe
inflaţie (şi că ar exista o atenţie insuficientă cu privire la stabilitatea
financiară). Economia ar
suferi, deoarece modelul economic de la baza eurozonei a fost stabilit pe
relaţii de putere care dezavantajează muncitorii.
Ceea ce vedem acum, la 16 ani după ce zona euro a
instituţionalizat acele relaţii, este antiteza democraţiei: mulţi lideri
europeni vor să vadă sfârşitul guvernului de stânga al prim-ministrului Alexis
Tsipras. În fond, este extrem de inconvenient să ai în
Grecia un guvern care este atât de împotriva tuturor tipurilor de politici care
au făcut atât de mult să sporească inegalitatea în atât de multe ţări avansate şi
care este dedicate restrângerii puterii neîngrădite date de bogăţie. Ei par să
creadă că pot în cele din urmă schimba guvernul grec sau să-l forţeze să
accepte un acord care contravene mandatului său. Este greu să dai sfaturi
grecilor cum să voteze pe 5 iulie. Nici o alternativă - aprobarea sau
respingerea termenilor troikăi - nu va fi uşoară, iar amândouă poartă riscuri
uriaşe.
Un vot de 'da' ar înseamnă depresiune aproape fără
sfârşit. Poate că o ţară secătuită – care şi-a lichidat toate activele şi ai
cărei tineri străluciţi au emigrat – ar putea în sfârşit primi iertare de
datorie; poate, după ce va fi redusă la nivelul unei economii de venit mediu,
Grecia ar primi în final asistenţă din partea Băncii Mondiale. Toate acestea s-ar putea întâmpla în decada următoare sau poate în
decada de după aceea.
În contrast, un vot de 'nu' ar deschide cel puţin
posibilitatea ca Grecia, cu puternica sa tradiţie democratică, să-şi ia soartă
în propiile mâini. Grecii ar putea câştiga oportunitatea de a-şi făuri un
viitor care, deşi poate nu atât de prosper precum trecutul, este mult mai
dătător de speranţe decât tortură de neconceput a prezentului. Eu ştiu cum aş
vota''. Au ştiut şi grecii. Situaţia prezentată în presa vestică şi dinspre
negociatorii europeni avea un caracter mai mult de propagandă decât de informare
corectă. Nu este vorba despre reducerea cu 1% a pensiilor, este vorba despre
faptul că orice bani suplimentari s-ar acorda Greciei nu ar fi, de fapt, pentru
greci. Directorul Fondului Monetar Internaţional, Paulo Batista, recunoştea că
90% din împrumuturile au mers la bănci germane şi franceze (mare parte în
dobânzi), nu direct la Atena. Mai este vorba şi despre faptul că datoria
Greciei nu poate fi rambursată, nici acum, nici vreodată în viitor, aşa că ar
mai avea vreun sens rostogolirea acesteia? Similar cu Stiglitz, un alt premiu
Nobel pentru economie, Paul Krugman, îndemna şi el înspre votarea „nu“ la
referendum. Krugman mai oferea soluţia lichidării datoriilor din zona euro prin
inflaţie – este mijlocul tradiţional, în sensul că aşa s-a procedat tot timpul
în istorie, nici o datorie publică (mai puţin Anglia în secolul XIX, un caz de
mare excepţie) consistentă nu a fost lichidată altfel decât în bani
devalorizaţi. În prezent, propunerea nu este una realistă, inflaţia în zona
euro nu depinde de voinţa unei singure ţări, iar presiunea companiilor şi
consumatorilor pe factorul politic ar fi copleşitoare.
Opţiunile grecilor sunt destul de restrânse, în
afară de reîntoarcerea la moneda naţională, şi vom cunoaşte mai mult sub acest
aspect după întâlnirea de marţi a consiliului director al Băncii Centrale
Europene, care va exprima poziţia băncii – este posibil ca Grecia să pună în
circulaţie bonuri de împrumut (în esenţă, o formă de monedă proprie) şi chiar
să tipărească euro (elenii au capacitatea tehnică pentru tipărirea bancnotei de
20 euro).