Prin hotărârea
din 17 decembrie 2015 a Curţii de Justiţie a Uniunii Europene (Camera a patra),
pronunţată în cauza C-300/14, în procedura Imtech
Marine Belgium NV împotriva Radio Hellenic SA, Curtea a declarat că: „1) Art. 19 din Regulamentul (CE) nr.
805/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 aprilie 2004
privind crearea unui titlu executoriu european pentru creanţele necontestate,
citit în lumina articolului 288 TFUE, trebuie interpretat în sensul că nu
impune statelor membre obligaţia de a institui în dreptul intern o procedură de
revizuire, astfel cum este prevăzută la articolul 19 menţionat.
2) Art. 19 alin. 1 din Regulamentul nr. 805/2004
trebuie interpretat în sensul că, pentru a efectua certificarea ca titlu
executoriu european a unei hotărâri judecătoreşti pronunţate într-o cauză
judecată în lipsă, instanţa sesizată cu o astfel de cerere trebuie să se
asigure că dreptul său intern permite, efectiv şi fără excepţie, o revizuire
completă, în drept şi în fapt, a unei asemenea hotărâri în cele două ipoteze
prevăzute la această dispoziţie şi că permite prelungirea termenelor de
introducere a unei căi de atac împotriva unei hotărâri judecătoreşti
referitoare la o creanţă necontestată, nu doar în caz de forţă majoră, ci şi
atunci când alte circumstanţe extraordinare, independente de voinţa
debitorului, l-au împiedicat pe acesta din urmă să conteste creanţa în cauză.
3) Art. 6 din Regulamentul nr. 805/2004
trebuie interpretat în sensul că certificarea unei hotărâri judecătoreşti ca
titlu executoriu european, care poate fi solicitată în orice moment, trebuie să
fie rezervată judecătorului“.
Prin întrebările
preliminare, instanţa de trimitere solicita, în esenţă, să se stabilească regimul
juridic – din perspectiva Regulamentului nr. 805/2004 - al certificării ca
titlu executoriu european a unei hotărâri judecătoreşti pronunţate într-o cauză
judecată în lipsă.
În litigiul
principal, cauza acţiunii era reprezentată de împrejurarea că Imtech Marine a
efectuat diverse prestaţii pentru Radio Hellenic, în schimbul cărora aceasta
din urmă îi datora suma de 23.506,99 euro. Potrivit condiţiilor comerciale
generale ale Imtech Marine, în caz de neplată, se datorează o clauză penală de
10% şi dobânzi de întârziere de 12% pe an. Chiar şi după mai multe puneri în
întârziere, Radio Hellenic nu şi-a îndeplinit obligaţiile de plată.
Imtech Marine a
solicitat rechtbank van koophandel te
Antwerpen (Tribunalul Comercial din Antwerpen) obligarea Radio Hellenic la
plata sumelor datorate şi certificarea ca titlu executoriu european a hotărârii
judecătoreşti care cuprinde această dispoziţie de obligare, în temeiul
Regulamentului nr. 805/2004. Prin hotărârea din 5 iunie 2013, această instanţă
a declarat cererea respectivă admisibilă şi fondată în parte, iar Radio
Hellenic a fost obligată în lipsă la plata sumei de 23.506,99 euro, majorată cu
clauza penală de 10% şi cu dobânzi de întârziere; instanţa a considerat că nu
poate să certifice această hotărâre ca titlu executoriu european, în absenţa
unei legislaţii interne adaptate. Imtech Marine a declarat apel împotriva hotărârii
respective la instanţa de trimitere, solicitând certificarea ca titlu
executoriu european, în sensul Regulamentului nr. 805/2004, a hotărârii care
urmează să fie pronunţată. Instanţa de trimitere şi-a pus problema dacă dreptul
belgian este conform cu cerinţele prevăzute la art. 19 din Regulamentul nr.
805/2004 şi care ar fi atribuţiile ale judecătorului şi ale grefierului cu
privire la certificarea unei hotărâri judecătoreşti ca titlu executoriu
european.
Prin intermediul
primei întrebări, instanţa de trimitere a solicitat să se stabilească în esenţă
dacă art. 19 din Regulamentul nr. 805/2004, citit în lumina articolului 288
TFUE, trebuie interpretat în sensul că impune statelor membre obligaţia să
instituie în dreptul intern o procedură de revizuire, astfel cum este prevăzută
la art. 19. Sub acest aspect, Curtea a observat că art. 19 din regulament prevede
că o hotărâre judecătorească poate fi certificată ca titlu executoriu european
numai în cazul în care debitorul are dreptul, în temeiul legislaţiei statului
membru de origine, de a solicita o revizuire a hotărârii în cauză. Or, potrivit
considerentului (19) al Regulamentului nr. 805/2004, acesta nu impune statelor
membre obligaţia adaptării legislaţiei lor interne la standardele minime de
procedură pe care le prevede, nici, aşadar, obligaţia de a institui o procedură
specifică de revizuire în sensul art. 19; singura consecinţă a lipsei unei
proceduri de revizuire este, astfel cum prevede însuşi acest articol,
imposibilitatea de a certifica o hotărâre judecătorească ca titlu executoriu
european în condiţiile prevăzute de acesta din urmă.
Prin intermediul
celei de a doua şi al celei de a treia întrebări, instanţa de trimitere a solicitat
să se stabilească în esenţă care sunt condiţiile impuse prin art. 19 alin. 1
din Regulamentul nr. 805/2004 pentru certificarea ca titlu executoriu european
a unei hotărâri judecătoreşti pronunţate într-o cauză judecată în lipsă. Art.
19 din Regulament prevede că, în ipotezele menţionate la alin. 1 lit. a) şi b),
o hotărâre judecătorească poate fi certificată ca titlu executoriu european
numai în cazul în care debitorul are dreptul, în temeiul legislaţiei statului
membru de origine, de a solicita o revizuire a hotărârii în cauză. Ipoteza prevăzută
la art. 19 alin. 1 lit. a) din Regulamentul nr. 805/2004 este cea potrivit căreia
actul de sesizare a instanţei sau un act echivalent a fost notificat sau
comunicat debitorului potrivit uneia dintre modalităţile prevăzute la art. 14
din respectivul regulament, însă notificarea sau comunicarea nu a intervenit în
timp util pentru a-i permite acestuia să-şi pregătească apărarea, fără să aibă
vreo vină în acest sens, adică din motive de forţă majoră sau ca urmare a unor
circumstanţe extraordinare; această ipoteză poate să privească, de asemenea, o
situaţie în care împiedicarea ar persista în stadiul în care începe să curgă
termenul de introducere a căii de atac împotriva hotărârii în cauză.
Curtea a reţinut
că, fără a aduce atingere obligaţiei statelor membre de a notifica Comisia, în
conformitate cu art. 30 alin. 1 lit. a) din regulament, cu privire la
procedurile în cauză, caracterul obligatoriu, în temeiul articolului 288 TFUE,
al tuturor elementelor acestui regulament impune instanţei sesizate cu o cerere
de certificare să examineze dacă este îndeplinită condiţia prevăzută în această
privinţă la art. 19 alin. 1 din regulament, şi anume dacă dreptul intern
permite efectiv şi fără excepţie să se solicite o revizuire a hotărârii în cauză
în ipotezele menţionate. Pentru a respecta dreptul la apărare al debitorului şi
dreptul la un proces echitabil garantate prin articolul 47 alin. 2 din cartă,
este necesar să se impună ca, pentru a constitui o procedură de revizuire în
sensul art. 19 alin. 1 din Regulamentul nr. 805/2004, interpretat în lumina
considerentului (14) al acestuia, căile de atac în cauză să permită, în primul
rând, o revizuire completă a hotărârii judecătoreşti, în drept şi în fapt.
Totodată, pentru a îndeplini în mod specific cerinţele prevăzute la art. 19
alin. 1 lit. b) din Regulamentul nr. 805/2004, dreptul intern trebuie să permită
o asemenea prelungire a termenelor de introducere a căii de atac atât în caz de
forţă majoră, cât şi în cazul existenţei unor circumstanţe extraordinare
independente de voinţa debitorului şi fără ca el să fi avut vreo culpă în acest
sens, dat fiind că această dispoziţie face o distincţie între cele două noţiuni.
Prin intermediul
celei de a patra şi al celei de a cincea întrebări, instanţa de trimitere a
solicitat, în esenţă, să se stabilească dacă art. 6 din Regulamentul nr.
805/2004 trebuie interpretat în sensul că certificarea hotărârii judecătoreşti
ca titlu executoriu european reprezintă un act de natură jurisdicţională,
rezervat, aşadar, judecătorului şi care trebuie solicitat în actul de sesizare
a instanţei. Sub acest aspect, Curtea a observat că art. 6 alin. 1 din
Regulamentul nr. 805/2004 prevede că cererea de certificare, ca titlu
executoriu european, a unei hotărâri judecătoreşti privind o creanţă
necontestată trebuie să fie adresată instanţei de origine, fără a preciza cine
este competent, în cadrul acestei instanţe, pentru a acorda o astfel de
certificare. Totuşi, ţinând seama de economia Regulamentului nr. 805/2004, a
considerat că este posibil să se facă distincţie între certificarea propriu-zisă
a unei hotărâri ca titlu executoriu european şi actul formal al eliberării
certificatului care este prevăzut la art. 9 din Regulament, act formal,
ulterior adoptării deciziei privind certificarea ca titlu executoriu european, care
nu este în mod necesar un act care trebuie realizat de judecător, putând fi
încredinţat grefierului. În schimb, certificarea propriu-zisă impune o
examinare jurisdicţională a condiţiilor prevăzute de Regulamentul nr. 805/2004.
Astfel, calificările juridice ale unui judecător sunt indispensabile pentru a
aprecia în mod corect, într-un context de incertitudine cu privire la
respectarea standardelor minime care urmăresc să garanteze respectarea
dreptului la apărare al debitorului şi a dreptului la un proces echitabil, căile
de atac interne. Pe de altă parte, doar o instanţă în sensul articolului 267
TFUE va putea să asigure faptul că, prin intermediul unei trimiteri preliminare
adresate Curţii, standardele minime stabilite de Regulamentul nr. 805/2004 fac
obiectul unei interpretări şi al unei aplicări uniforme în cadrul Uniunii
Europene.
În ceea ce priveşte problema dacă certificarea unei hotărâri ca titlu executoriu european trebuie să fie solicitată în actul de sesizare a instanţei, art. 6 din Regulamentul nr. 805/2004 prevede că o hotărâre judecătorească privind o creanţă necontestată pronunţată într-un stat membru este certificată, la cererea adresată în orice moment instanţei de origine, ca titlu executoriu european; ar fi ilogic să se solicite ca cererea de certificare să fie formulată în orice situaţie în actul de sesizare a instanţei întrucât în acest stadiu încă nu se poate şti dacă creanţa va fi sau nu va fi contestată şi, prin urmare, dacă hotărârea care urmează să fie pronunţată la finalul acestei proceduri va respecta condiţiile necesare pentru a fi certificată ca titlu executoriu european.
În ceea ce priveşte problema dacă certificarea unei hotărâri ca titlu executoriu european trebuie să fie solicitată în actul de sesizare a instanţei, art. 6 din Regulamentul nr. 805/2004 prevede că o hotărâre judecătorească privind o creanţă necontestată pronunţată într-un stat membru este certificată, la cererea adresată în orice moment instanţei de origine, ca titlu executoriu european; ar fi ilogic să se solicite ca cererea de certificare să fie formulată în orice situaţie în actul de sesizare a instanţei întrucât în acest stadiu încă nu se poate şti dacă creanţa va fi sau nu va fi contestată şi, prin urmare, dacă hotărârea care urmează să fie pronunţată la finalul acestei proceduri va respecta condiţiile necesare pentru a fi certificată ca titlu executoriu european.