Prin
hotărârea din 9 martie 2017 a Curţii de Justiţie a Uniunii Europene (Camera a doua),
pronunţată în cauza C‑484/15, în procedura
Ibrica Zulfikarpašić împotriva Slaven
Gajer, Curtea a declarat că: „1) Regulamentul
(CE) nr. 805/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 aprilie
2004 privind crearea unui titlu executoriu european pentru creanţele
necontestate trebuie interpretat în sensul că, în Croaţia, notarii, atunci când
acţionează în cadrul competenţelor ce le sunt conferite prin dreptul naţional
în procedurile de executare silită în temeiul unui „înscris constatator al
creanţei”, nu se încadrează în sfera noţiunii „instanţă judecătorească” în
sensul acestui regulament.
2) Regulamentul nr. 805/2004
trebuie interpretat în sensul că o ordonanţă de executare adoptată în Croaţia
de un notar în temeiul unui „înscris constatator al creanţei” şi care nu a
făcut obiectul unei contestaţii nu poate fi certificată ca titlu executoriu
european din moment ce nu priveşte o creanţă necontestată în sensul art. 3 alin.
1 din acest regulament“.
Prin
întrebarea preliminară, instanţa de trimitere solicita, în esenţă, să se
stabilească dacă dispoziţiile Legii croate privind executarea silită
referitoare la titlul executoriu european sunt conforme cu Regulamentul nr.
805/2004 şi, mai precis, dacă în Croaţia, în procedurile de adoptare a unei
ordonanţe de executare întemeiate pe un înscris constatator al creanţei,
expresia „instanţă judecătorească” include şi notarii; dacă notarii pot elibera
certificate de titluri executorii europene care se raportează la ordonanţe de
executare definitive şi executorii pe care le-au dat în temeiul unui înscris
constatator al creanţei atunci când ordonanţa respectivă nu a făcut obiectul
unei contestaţii şi, în cazul unui răspuns negativ, dacă instanţele
judecătoreşti pot elibera certificate de titluri executorii europene
referitoare la o ordonanţă de executare eliberată de un notar în baza unui
înscris constatator al creanţei atunci când ordonanţa respectivă se referă,
potrivit conţinutului său, la creanţe necontestate şi, în acest caz, ce
formular ar trebui utilizat.
În
litigiul principal, domnul Zulfikarpašić, care exercită profesia de avocat, a
încheiat un contract de asistenţă şi de reprezentare cu domnul Gajer, clientul
său, care nu i-a achitat factura emisă. Domnul Zulfikarpašić a sesizat un notar
cu o cerere de executare silită împotriva domnului Gajer, în temeiul acestei
facturi, calificată drept „înscris constatator al creanţei” potrivit Legii
privind executare silită. La 12 februarie 2014, notarul a adoptat o ordonanţă
de executare în temeiul acestui înscris, care a rămas definitivă în lipsa unei
contestaţii din partea debitorului.
La
13 noiembrie 2014, domnul Zulfikarpašić a solicitat unui notar să certifice ca
titlu executoriu european această ordonanţă de executare. Acest notar a
considerat însă că nu erau îndeplinite condiţiile necesare pentru eliberarea
certificatului solicitat şi a trimis cauza principală la Općinski sud u Novom Zagrebu – Stalna služba u Samoboru (Tribunalul
Municipal din Novi Zagreb - Serviciul permanent din Samobor, Croaţia) pentru ca
acesta să se pronunţe asupra cererii de certificare formulate de domnul
Zulfikarpašić. Instanţa croată a hotărât să suspende judecarea cauzei şi să
adreseze Curţii întrebarea preliminară.
Curtea
a reţinut că întrebarea adresată cuprinde trei părţi, iar referitor la prima
parte a întrebării, prin care instanţa de trimitere solicită în esenţă să se
stabilească dacă Regulamentul nr. 805/2004 trebuie interpretat în sensul că, în
Croaţia, notarii, atunci când acţionează în cadrul competenţelor ce le sunt
conferite prin dreptul naţional în procedurile de executare silită în temeiul
unui „înscris constatator al creanţei”, intră în sfera noţiunii „instanţă
judecătorească” în sensul acestui regulament, trebuie amintit că, potrivit unei
jurisprudenţe constante, atât din cerinţele aplicării uniforme a dreptului
Uniunii, cât şi din cele ale principiului egalităţii rezultă că termenii unei
dispoziţii de drept al Uniunii care nu face nicio trimitere expresă la dreptul
statelor membre pentru a stabili sensul şi domeniul de aplicare al acesteia
trebuie în mod normal să primească în întreaga Uniune o interpretare autonomă şi
uniformă, care trebuie stabilită ţinând cont de contextul acelei dispoziţii şi
de obiectivul general urmărit de reglementarea în cauză (Hotărârea din 13
octombrie 2016, Mikołajczyk, C‑294/15).
Cu
toate că Regulamentul nr. 805/2004, în mai multe rânduri, face referire la noţiunile
„instanţă judecătorească” şi „procedură judiciară”, acesta nu specifică
elementele lor constitutive. Astfel, art. 4 pct. 6 din regulament defineşte noţiunea
„instanţă judecătorească de origine” ca fiind „instanţa judecătorească la care
s‑a introdus acţiunea în momentul în care
au fost îndeplinite condiţiile menţionate la articolul 3 alineatul (1) literele
(a), (b) sau (c)”. Art. 4 pct. 1 din regulament defineşte noţiunea „hotărâre
judecătorească” ca fiind „orice hotărâre pronunţată de o instanţă
judecătorească dintr‑un stat membru”.
Art. 4 pct. 7 din regulament prevede că, în Suedia, în procedurile sumare
privind ordinele de plată (betalningsföreläggande),
termenul „instanţe judecătoreşti” include serviciul public suedez de executare
silită (kronofogdemyndighet), însă întrucât
acest articol priveşte în mod specific autoritatea pe care o menţionează,
notarii din Croaţia nu intră sub incidenţa acestuia.
Curtea
a considerat că se impune să se analizeze noţiunile „instanţă judecătorească” şi
„procedură judiciară” în lumina obiectivelor pe care le urmăreşte Regulamentul
nr. 805/2004; rezultă din modul de redactare a art. 1 că regulamentul urmăreşte
să asigure, pentru creanţele necontestate, libera circulaţie a hotărârilor judecătoreşti
în toate statele membre, fără a fi necesar să se recurgă la o procedură
intermediară în statul membru de executare înainte de recunoaştere şi
executare. Potrivit considerentului 10 al regulamentului, acest obiectiv nu
poate fi însă atins prin afectarea, indiferent în ce mod, a dreptului la
apărare (Hotărârea din 14 decembrie 2006, ASML,
C‑283/05). Pe de altă parte, reiese din
considerentul 3 al Regulamentului nr. 805/2004 că principiul recunoaşterii
reciproce a hotărârilor judecătoreşti constituie piatra de temelie pentru
crearea unui adevărat spaţiu judiciar european. Astfel, principiul încrederii
reciproce între statele membre are în dreptul Uniunii o importanţă
fundamentală, având în vedere că permite crearea şi menţinerea unui spaţiu fără
frontiere interne, întemeindu-se pe gradul ridicat de încredere care trebuie să
existe între statele membre (Hotărârea din 5 aprilie 2016, Aranyosi şi Căldăraru, C‑404/15 şi C‑659/15). Acest
principiu se traduce, în temeiul art. 5 din Regulamentul nr. 805/2004, prin
recunoaşterea şi executarea în celelalte state membre a hotărârilor care au
fost certificate ca titlu executoriu european în statul membru de origine.
Prezervarea
principiului încrederii legitime într-un context de liberă circulaţie a
hotărârilor necesită o apreciere strictă a elementelor care definesc noţiunea
„instanţă judecătorească” în sensul acestui regulament pentru a permite
autorităţilor naţionale să identifice hotărârile pronunţate de instanţele din
alte state membre. Astfel, respectarea principiului încrederii reciproce în
administrarea justiţiei în statele membre ale Uniunii, care stă la baza
aplicării acestui regulament, presupune printre altele că hotărârile a căror
executare se solicită în alt stat membru decât cel de origine au fost pronunţate
într‑o procedură judiciară care oferă garanţii
de independenţă şi de imparţialitate, precum şi de respectare a principiului
contradictorialităţii.
În
speţă, Curtea a amintit că, în conformitate cu dispoziţiile Legii privind
executarea silită, în Croaţia, notarii sunt competenţi să soluţioneze prin
ordonanţă cererile de deschidere a unei proceduri de executare în temeiul unui
înscris constatator al creanţei. După ce ordonanţa a fost notificată pârâtului,
acesta poate formula contestaţie. Notarul în faţa căruia este formulată în
termen o contestaţie admisibilă şi motivată împotriva ordonanţei pe care a
adoptat-o transmite dosarul spre examinare instanţei competente, care se pronunţă
cu privire la contestaţie.
Rezultă
din aceste dispoziţii că ordonanţa de executare în temeiul unui „înscris
constatator al creanţei” emisă de un notar nu este notificată debitorului decât
după adoptare, fără ca cererea prin care a fost sesizat notarul să îi fi fost
comunicată debitorului. Examinarea de către notar, în Croaţia, a cererii de
adoptare a unei ordonanţe de executare în acest temei nu se desfăşoară în
contradictoriu. Or, potrivit art. 12 din Regulamentul nr. 805/2004, o hotărâre
privind o creanţă necontestată în sensul art. 3 alin. 1 lit. b) şi c) din regulament
nu poate fi certificată ca titlu executoriu european decât dacă procedura
judiciară din statul membru de origine a îndeplinit standardele minime vizate
în capitolul III.
Art.
16 din regulament, interpretat în lumina considerentului 12, prevede informarea
debitorului „în bună şi cuvenită formă” pentru a-i permite să îşi pregătească
apărarea şi pentru a garanta astfel caracterul contradictoriu al procedurii de
eliberare a titlului executoriu care poate conduce la eliberarea unui
certificat. Aceste standarde minime sunt expresia voinţei legiuitorului Uniunii
de a veghea ca procedurile care conduc la adoptarea unor hotărâri referitoare
la o creanţă necontestată să ofere garanţii suficiente de respectare a
dreptului la apărare (Hotărârea din 16 iunie 2016, Pebros Servizi, C‑511/14). Or, o
procedură naţională de adoptare a unui ordonanţe de executare fără notificarea
sau comunicarea actului de sesizare a instanţei sau a actului echivalent şi
fără informarea în acest act a debitorului cu privire la creanţă, care conduce
la faptul că debitorul nu are cunoştinţă de creanţa solicitată decât în
momentul în care îi este notificată această ordonanţă, nu poate fi calificată
ca fiind desfăşurată în contradictoriu.
Cu
privire la a doua şi la a treia parte ale întrebării, Curtea a reţinut că art.
3 din regulament, intitulat „Titlurile executorii care trebuie certificate ca
titlu executoriu european”, stabileşte condiţiile în care se consideră că o
creanţă este necontestată făcându-se o distincţie între ipotezele vizate la
alin. 1 lit. a)-c) al articolului menţionat, care se referă la creanţele
contestate în cadrul unei proceduri judiciare, şi cele vizate la alin. 1 lit. d),
care priveşte creanţele recunoscute expres de debitor prin act autentic.
În
condiţiile în care din răspunsul dat la prima parte a întrebării rezultă că
ordonanţa de executare adoptată în Croaţia de un notar în temeiul unui „înscris
constatator al creanţei” nu poate fi calificată drept hotărâre judecătorească,
pentru motivul că această autoritate naţională nu are calitatea de instanţă
judecătorească şi că, prin urmare, nu se poate considera că această ordonanţă a
fost eliberată în cadrul unei proceduri judiciare, rămâne să se examineze dacă
o asemenea ordonanţă poate fi calificată drept act autentic referitor la o
creanţă necontestată în sensul art. 3 alin. 1 lit. d) din Regulamentul nr.
805/2004. În această privinţă, art. 4 pct. 3 din regulament defineşte actul
autentic ca fiind ori un act întocmit sau înregistrat în mod formal ca act
autentic şi a cărui autenticitate, care se referă la semnătură şi la conţinut,
a fost stabilită de către orice autoritate împuternicită în acest sens, ori o
convenţie în materie de obligaţii de întreţinere încheiată cu autorităţile
administrative sau autentificată de acestea. Deşi în ordinea juridică croată
notarii sunt abilitaţi să întocmească acte autentice, creanţa constatată printr-o
ordonanţă de executare adoptată în temeiul unui „înscris constatator al creanţei”
nu are un caracter necontestat. Astfel, în conformitate cu considerentul 5 al
Regulamentului nr. 805/2004, art. 3 alin. 1 lit. d) prevede că un act autentic
nu poate fi certificat ca titlu executoriu european decât în cazul în care
debitorul a recunoscut creanţa în mod expres în acest act. Or, în cauza
principală, notarul a adoptat ordonanţa de executare în temeiul unui „înscris
constatator al creanţei”, şi anume factura emisă de domnul Zulfikarpašić
potrivit contractului de asistenţă şi de reprezentare, care a fost întocmit
unilateral de către avocat. Nu rezultă din conţinutul acestei ordonanţe că
debitorul a recunoscut creanţa în mod expres.
Pe de altă parte, lipsa unei contestaţii din partea debitorului nu poate fi asimilată recunoaşterii exprese a creanţei, în sensul art. 3 alin. 1 lit. d) din Regulamentul nr. 805/2004, din moment ce această recunoaştere trebuie să figureze în actul autentic care face obiectul certificării.
Pe de altă parte, lipsa unei contestaţii din partea debitorului nu poate fi asimilată recunoaşterii exprese a creanţei, în sensul art. 3 alin. 1 lit. d) din Regulamentul nr. 805/2004, din moment ce această recunoaştere trebuie să figureze în actul autentic care face obiectul certificării.