Procedura raportului de evaluare este prevăzută de
Secţiunea a 3-a („Evaluarea conflictelor de interese şi a
incompatibilităţilor“) din Titlul II („Proceduri de asigurare a integrităţii şi
transparenţei în exercitarea funcţiilor şi demnităţilor publice“) al Legii nr.
176 din 1 septembrie 2010 privind integritatea în exercitarea funcţiilor şi
demnităţilor publice, pentru modificarea şi completarea Legii nr. 144/2007
privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de
Integritate, precum şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative.
În conformitate cu art. 21 alin. 3 din Legea nr. 176/2010, raportul
de evaluare are următorul cuprins: a) partea descriptivă a situaţiei de fapt;
b) punctul de vedere al persoanei supuse evaluării, dacă acesta a fost
exprimat; c) evaluarea elementelor de conflict de interese sau de
incompatibilitate; d) concluzii.
După emiterea sa, raportul de evaluare poate fi
contestat, de către persoana care face obiectul evaluării, în termen de 15 zile
de la primirea acestuia, la instanţa de contencios administrativ (art. 22 alin.
1 din Legea nr. 176/2010), competenţa şi procedura de judecată fiind cele
prevăute de Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 (art. 24 alin. 1 şi
2 din acelaşi act normativ).
Prin urmare, procedura de emitere, conţinutul
raportului şi posibilitatea de contestare sunt aceleaşi, indiferent dacă
raportul este întocmit pentru elemente de conflict de interese sau de
incompatibilitate. Unicitatea tratamentului legal se menţine şi pentru perioada
de după rămânerea definitivă a raportului de evaluare (când nu este contestat
judiciar sau contestaţia a fost respinsă), fără distincţie după cum obiectul
său îl constituie conflictul de interese sau incompatibilitatea, sancţiunile
disciplinare, interdicţiile şi decăderile fiind similare independent de
obiectul raportului.
Textul general (pentru sancţiunile in personam, pentru că există o serie de
consecinţe punitive şi pentru actele rezultate din conflictul de interese) sub
acest aspect îl reprezintă art. 25 alin. 3 din lege (consider
că plasarea alineatului în cadrul articolului 25 nu este prea inspirată,
poziţia întâi fiind una mai potrivită), conform căruia fapta persoanei cu
privire la care s-a constatat starea de incompatibilitate sau de conflict de
interese constituie temei pentru eliberarea din funcţie ori, după caz,
constituie abatere disciplinară şi se sancţionează potrivit reglementării
aplicabile demnităţii, funcţiei sau activităţii respective. Elementul în raport
de care se face distincţie între sancţiunea eliberării din funcţie şi cea
disciplinară (bineînţeles, sancţiunea pe motiv disciplinar poate merge până la
destituire, fără ca acest maxim să fie, însă, obligatoriu) îl constituie statutul
poziţiei ocupate de persoana cu privire la care s-a constatat conflictul de interese
sau incompatibilitatea, respectiv dacă acesta conţine un regim disciplinar (caz
în care se aplică o astfel de sancţiune), sau nu - cum este situaţia, bunăoară,
pentru primari, preşedinţi de consiliu judeţean, prim ministru, (când intervine
eliberarea din funcţie, fără posibilitate de apreciere); unele clarificări sunt
aduse sub acest aspect de către art. 26. În toate cazurile, incidenţa
sancţiunii prevăzute de art. 25 alin. 3 din lege este în funcţie de poziţia
actuală a persoanei vizate.
Art. 25 alin. 1 şi 4 din
lege se referă la ipoteza abaterii disciplinare şi aduc în plus precizările că
sancţiunea nu poate consta în mustrare sau avertisment şi că abaterea
disciplinară există numai dacă fapta nu întruneşte elementele constitutive ale
unei infracţiuni.
Art. 25 alin. 2 prevede că: „Persoana
eliberată sau destituită din funcţie potrivit prevederilor alin. (1)
sau faţă de care s-a constatat existenţa conflictului de interese ori starea de
incompatibilitate este decăzută din dreptul de a mai exercita o funcţie sau o
demnitate publică ce face obiectul prevederilor prezentei legi, cu excepţia
celor electorale, pe o perioadă de 3 ani de la data eliberării, destituirii din
funcţia ori demnitatea publică respectivă sau a încetării de drept a
mandatului. Dacă persoana a ocupat o funcţie eligibilă, nu mai poate ocupa
aceeaşi funcţie pe o perioadă de 3 ani de la încetarea mandatului. În cazul în
care persoana nu mai ocupă o funcţie sau o demnitate publică la data
constatării stării de incompatibilitate ori a conflictului de interese,
interdicţia de 3 ani operează potrivit legii, de la data rămânerii definitive a
raportului de evaluare, respectiv a rămânerii definitive şi irevocabile a
hotărârii judecătoreşti de confirmare a existenţei unui conflict de interese
sau a unei stări de incompatibilitate“.
Textul debutează cu o neconcordanţă vădită, făcând
trimitere la alin. 1 – care se referă numai la ipoteza abaterii disciplinare
(iar trimiterea se face numai la destituirea din funcţie, deşi sancţiunea poate
fi mai uşoară), nu şi la cea a eliberării din funcţie, însă interpretarea sistematică
ne obligă să reţinem şi eliberarea din funcţie, iar pentru ipoteza abaterii
disciplinare, varianta oricărei sancţiuni aplicate, nu doar a celei de
destituire (şi din această perspectivă, poziţionarea alin. 3 la începutul
articolului – pe care o propunem de lege
ferenda, ar fi fost mult mai inspirată şi ar fi permis menţinerea
trimiterii la alin. 1). De altfel, interpetarea nu are o miză deosebită
deoarece aceeaşi decădere operează şi pentru persoana faţă de care s-a
constatat existenţa conflictului de interese ori starea de incompatibilitate,
cum prevede distinct fraza I a aceluiaşi alineat, cazuri care prin ele însele
sunt exhaustive în domeniu şi acoperă toate situaţiile.
Prin urmare, pentru toate persoanele pentru care s-a constatat existenţa conflictului de interese ori starea de incompatibilitate (indiferent dacă au fost sau nu sancţionate sau eliberate din funcţie) intervine decăderea din dreptul de a mai exercita o funcţie sau o demnitate publică, cu excepţia celor electorale, pe o perioadă de 3 ani de la data eliberării, destituirii din funcţia ori demnitatea publică respectivă, a încetării de drept a mandatului, a rămânerii definitive a raportului de evaluare, respectiv a rămânerii definitive şi irevocabile a hotărârii judecătoreşti de confirmare a existenţei unui conflict de interese sau a unei stări de incompatibilitate, iar corespunzător decăderii din drept se instituie o interdicţie corelativă. În cazul persoanelor care au ocupat funcţii eligibile (electorale), acestea nu mai pot ocupa aceleaşi funcţii pe o perioadă de 3 ani de la încetarea mandatului, adică, potrivit Deciziei Curții Constituţionale nr. 418 din 3 iulie 2014, publicată în Monitorul Oficial al României, partea I, nr. 563 din 30.07.2014, nici una dintre funcțiile eligibile prevăzute de art.1 din Legea nr. 176/2010.
Prin urmare, pentru toate persoanele pentru care s-a constatat existenţa conflictului de interese ori starea de incompatibilitate (indiferent dacă au fost sau nu sancţionate sau eliberate din funcţie) intervine decăderea din dreptul de a mai exercita o funcţie sau o demnitate publică, cu excepţia celor electorale, pe o perioadă de 3 ani de la data eliberării, destituirii din funcţia ori demnitatea publică respectivă, a încetării de drept a mandatului, a rămânerii definitive a raportului de evaluare, respectiv a rămânerii definitive şi irevocabile a hotărârii judecătoreşti de confirmare a existenţei unui conflict de interese sau a unei stări de incompatibilitate, iar corespunzător decăderii din drept se instituie o interdicţie corelativă. În cazul persoanelor care au ocupat funcţii eligibile (electorale), acestea nu mai pot ocupa aceleaşi funcţii pe o perioadă de 3 ani de la încetarea mandatului, adică, potrivit Deciziei Curții Constituţionale nr. 418 din 3 iulie 2014, publicată în Monitorul Oficial al României, partea I, nr. 563 din 30.07.2014, nici una dintre funcțiile eligibile prevăzute de art.1 din Legea nr. 176/2010.