Noul
cod de procedură civilă a introdus un element inedit în ceea ce priveşte
incompatibilitatea judecătorului, respectiv pct. 13 al art. 42, potrivit căruia
judecătorul este incompatibil de a judeca atunci când există alte elemente care
nasc în mod întemeiat îndoieli cu privire la imparţialitatea sa. Remarc în
treacăt trei aspecte interesante, dar care nu fac obiectul principal al prezentului
demers: noul cod a unificat terminologic cazurile de abţinere, recuzare şi
incompatibilitate, existente anterior de sine stătător, în favoarea unei
instituţii generice a incompatibilităţii; judecătorul este incompatibil doar la
judecarea cauzei (în acelaşi sens sunt şi art. 213-405 NCPC grupate în cartea
II, Capitolul II, intitulat „Judecata”), nu şi de la îndeplinirea activităţilor
prevăzute de art. 200 şi urm. NCPC; sintagma de „judecare a cauzei” se referă
la chestiunea de fond dedusă judecăţii, nu la simple aspecte de procedură,
incidente, măsuri etc.
Noţiunea
de lipsă de imparţialitate nu este definită în dreptul nostru, însă conceptul
cunoaşte o analiză extensivă în jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor
Omului, iar potrivit instanţei de la Strasbourg (Dumitru
Popescu v. România (nr. 2), 2007,
Vermeire v. Belgia, 1991), prevederile Convenţiei fac parte integrantă din
ordinea juridică internă a statelor semnatare, statul prin instanţele de
judecată şi organele administrative având obligaţia de a asigura efectul deplin
al normelor acesteia, asigurându-le preeminenţa faţă de orice altă prevedere
contrară din legislaţia naţională, fără să fie nevoie să aştepte abrogarea
acestora de către legiuitor.
Prin
urmare, instanţa naţională este obligată să ţină cont de prevederile Convenţiei
ca şi cum acestea ar face parte integrantă din ordinea juridică internă şi să
le aplice ca atare, prioritar şi direct, inclusiv sub aspectul jurisprudenţei
Curţii Europene a Drepturilor Omului care detaliază conţinutul drepturilor
fundamentale cuprinse în Convenţie. Din această perspectivă, noţiunile cu care
operează Convenţia au un înţeles autonom (Baraona v. Portugalia, 1987),
netributar dreptului intern, astfel încât un drept calificat în dreptul nostru
ca fiind civil, poate să nu aibă o aceeaşi natură din perspectiva Convenţiei. Nu
este exclusă calificarea, bunăoară, a unei proceduri fiscale din dreptul intern
ca acuzaţie în materie penală, cum a fost cazul, bunăoară, în Bendenoun v. Franţa, 1994.
Potrivit
Piersack v. Belgia, 26 octombrie
1984, dacă în mod normal imparţialitatea se defineşte prin absenţa
prejudecăţilor sau a părerilor preconcepute, ea poate, mai ales în baza art. 6
alin. 1 din Convenţie, să fie apreciată în diferite moduri. Se poate astfel
distinge între un demers subiectiv încercând să determine ce gândea un anumit
judecător într-o asemenea împrejurare şi un demers obiectiv care încearcă să
stabilească dacă el oferea garanţii suficiente pentru a exclude orice îndoială
legitimă.
Criteriul
obiectiv presupune (Thorgeirson v.
Islanda, 1992) a se analiza dacă există fapte determinate şi verificabile
care pot ridica îndoieli cu privire la imparţialitatea judecătorului,
independent de comportamentul său personal. Curtea a subliniat şi aici că
pentru acest demers, chiar şi aparenţele contează, aparenţe necesare pentru a
nu afecta încrederea publică (iar în procesele penale, încrederea acuzatului,
punctul său de vedere fiind important) pe care într-o societate democratică
trebuie să o inspire instanţele judecătoreşti. Procedurile fiscale au fost
considerate „materie penală” în înţelesul Convenţiei; restul procedurilor administrative
cad, cel puţin, sub incidenţa art. 6 din Convenţia Europeană a Drepturilor
Omului din perspectiva „materiei civile”, deoarece codul nostru de procedură
civilă este aplicabil contenciosului administrativ. Distincţia este una mai
mult teoretică, deoarece garanţiile recunoscute acuzatului în materie penală
sunt recunoscute, de principiu, şi părţii în procesele civile în privinţa
echităţii procedurii, concept larg căruia i se subsumează şi imparţialitatea
instanţei.
Prin
urmare, încrederea părţii (mai ales când aceasta reprezintă un „acuzat” în
materie fiscală) în imparţialitatea instanţei prezintă relevanţă chiar decisivă
şi preponderentă; lipsa de încredere este manifestată prin cererea de recuzare.
Curtea Europeană a mai decis că este însă suficient să se constate că
imparţialitatea instanţei căreia îi revenea decizia asupra „temeiniciei
acuzării“, să poată apărea ca subiect de
îndoială, pentru a fi trasă concluzia încălcării art. 6 alin. 1 din
Convenţie, sub aspectul lipsei de imparţialitate (Piersack).
Având în vedere toate aceste împrejurări şi temeiuri, părerea mea este că percepţia subiectivă a părţii cu privire la aparenţa de imparţialitate a instanţei este una extrem de importantă: dacă partea are îndoieli manifestate printr-o cerere de recuzare, acestea trebuie examinate extrem de serios pentru identificarea unor elemente de fapt care ar putea să stea la baza acestei aparenţe, fie ele cât de nesemnificative – percepţia în discuţie este a părţii; dacă partea nu are îndoieli manifestate serios, adică printr-o cerere de recuzare, nici judecătorul nu are motive să se abţină pe aparenţă de imparţialitate, necerându-i-se să fie mai scrupulos decât însăşi partea, cu privire la această chestiune.
Având în vedere toate aceste împrejurări şi temeiuri, părerea mea este că percepţia subiectivă a părţii cu privire la aparenţa de imparţialitate a instanţei este una extrem de importantă: dacă partea are îndoieli manifestate printr-o cerere de recuzare, acestea trebuie examinate extrem de serios pentru identificarea unor elemente de fapt care ar putea să stea la baza acestei aparenţe, fie ele cât de nesemnificative – percepţia în discuţie este a părţii; dacă partea nu are îndoieli manifestate serios, adică printr-o cerere de recuzare, nici judecătorul nu are motive să se abţină pe aparenţă de imparţialitate, necerându-i-se să fie mai scrupulos decât însăşi partea, cu privire la această chestiune.