În cauza Weissman şi alţii v. România, 2006, Curtea Europeană a Drepturilor
Omului (care are o bogată jurisprudenţă în materie de asistenţă judiciară
gratuită sub forma taxelor de procedură şi avocatului gratuit, din care vom
prezenta pe larg în cele ce urmează), prin hotărârea sa din 24 mai 2006, a
reţinut că anularea acţiunii pentru neplata sumei de 323.264 euro la
introducerea acesteia a privat reclamanţii de dreptul de a-şi prezenta cazul în
justiţie şi de accesul la instanţă.
Suma în chestiune a fost considerată
ca fiind foarte ridicată pentru orice
justiţiabil obişnuit şi nejustificată nici de circumstanţele speciale ale
cazului, nici de situaţia financiară a solicitanţilor, reprezentând un procent
fix, stabilit prin lege, din suma care constituia obiectul litigiului, iar suma
pretinsă de reclamanţi prin acţiune, deşi importantă, nu era nici abuzivă, nici
lipsită de temei, în schimb, suma cerută reclamanţilor pentru a-şi putea
introduce acţiunea era excesivă.
În cauza Iorga împotriva României, Hotărârea din
25 ianuarie 2007, Curtea
Europeană a Drepturilor Omului a constatat încălcarea articolul 6 alin. 1
al Convenţiei, deoarece reclamantului i s-a anulat, pentru neplata taxei
judiciare de timbru, recursul împotriva sentinţei judecătoriei prin care s-a
respins acţiunea sa de restituire a bunurilor confiscate în timpul regimului
comunist. În cazul reclamantului taxa datorată se ridica la 426.307 lei, adică
21 euro, Curtea considerând că reprezintă totuşi o sumă considerabilă pentru
reclamant, fiind echivalentă cu toate veniturile lunare ale familiei acestuia,
compuse din pensia lunară a reclamantului în sumă de 444.310 lei, adică 22
euro, soţia sa neavând venituri, apreciindu-se greu de imaginat cum ar fi putut
să obţină prin mijloace proprii suma impusă, luând în calcul şi faptul că
reclamantul a renunţat la o parte din cererea sa din cauza imposibilităţii
financiare de a plăti taxa judiciară de timbru.
În cauza Iordache împotriva României,
14 octombrie 2008, Curtea a decis că o taxă de timbru chiar într-un cuantum
îndeobşte modic, de 10 lei, impusă pentru
o acţiune privind dreptul de vizită a copilului, poate încălca accesul la justiţie şi art. 6 din Convenţie, având în
vedere situaţia reclamantului de condamnat care execută o pedeapsă cu
închisoarea. În speţă, prima
instanţă respinse cererea iar pentru căile de atac au fost stabilite taxe
judiciare de timbru în cuantum de 94.500 ROL pentru apel şi 30.000 ROL pentru
recurs. Deoarece reclamantul nu le-a plătit, atât apelul, cât şi recursul, au
fost anulate pentru neplata taxelor de timbru.
Curtea a
considerat că deşi taxa pentru apel de 94.500 ROL nu este la prima vedere
foarte importantă, aceasta reprezinta un nivel considerabil pentru o persoana în
situaţia reclamantului, care se afla în închisoare, nu dispunea de nici un
venit, nu avea nici o posibilitate de a face rost de suma respectivă prin
mijloace proprii şi depindea de familia sa care nu avea nicio obligaţie legală
de a-i furniza bani.
Faptul că
limitarea dreptului de acces intervenise abia în apel, după ce reclamantul
beneficiase de un grad de jurisdicţie la prima instanţă, a fost considerat de
către Curte ca nefiind de natură să conducă la o altă soluţie, deoarece statele
– dacă, fără a fi obligate, instituie căi de atac – trebuie să acorde aceleaşi
garanţii fundamentale ale articolului 6 şi pentru aceste căi de atac.
În Rusen împotriva României, 8 ianuarie
2009, reclamanta a introdus o acţiune în pretenţii împotriva fiului său pentru
ca acesta să-i restituie suma de 12.500 USD, în sarcina sa fiind stabilită o
taxă de timbru de 20.065.000 ROL. Cererea sa de scutire de la plata taxei de
timbru a fost admisă în parte, suma fiind redusă la jumătate, instanta reţinând
că reclamanta era pensionară, cu o pensie lunară de 1.200.000 ROL, fără alte
venituri la momentul respectiv. Reclamanta nu a achitat taxa în cuantumul
redus, acţiunea fiind anulată ca netimbrată. Curtea a constatat că veniturile
lunare ale reclamantei se ridicau la 33 euro, net inferioare salariului minim
brut în Romania la acel moment (aproximativ 85 euro), că aceasta nu exercita
nici o activitate remunerată şi nu avea nici un alt venit. Spre deosebire de
alte cauze împotriva României, reclamanta se putuse adresa unei instanţe care
statuase asupra cererii sale de scutire, însă instanţa, prin aprecierea făcută
a restrâns dreptul de acces într-o asemenea măsură încât l-a transformat
într-un drept teoretic şi iluzoriu.
Taxa de timbru
redusă de instanţă era mai mult de 8 ori venitul sau lunar, iar Curtea, în
jurisprudenţa sa anterioară, considerase deja excesive sume reprezentand
venitul pe o lună al familiei reclamantei sau dublul veniturilor lunare. Curtea
a considerat ca instanţa internă nu a ţinut seama suficient de situaţia
personală a reclamantei şi nu a explicat de ce, cu toate că observase că era
pensionară cu venituri mici şi fără bunuri imobiliare, a fixat o taxă atât de
ridicată în raport de venituri, statul român neîndeplinindu-şi obligaţia de
asigura accesul reclamantei la o instanţă.
Hotărârea
demonstrează importanţa dată de Curtea Europeană a Drepturilor Omului liberului
acces la justiţie, chiar şi sub un aspect lipsit de o complexitate deosebită
cum este cel al nivelului taxelor de procedură. Cenzura motivărilor hotărârilor
instanţelor interne nu este o regulă pentru instanţa supranaţională,
dimpotrivă, se întâlneşte destul de rar, iar faptul că ea a intervenit în speţă
nu poate fi decât o expresie a gradului de interes al Curţii în observarea
respectării stricte a dreptului de acces, deci a caracterului primordial al
acestui drept.
Similar a
procedat ulterior instanţa europeană şi în Adam
împotriva României, 3 noiembrie 2009, în care acţiunea internă fusese
anulată pentru neplata taxei de timbru (în jur de 1.700 EUR), cererea de
scutire fiind respinsă pe motiv ca reclamantul, care invocase imposibilitatea
de plată, nu se afla într-o stare de sărăcie. Curtea a considerat din nou că
instanţele interne nu au făcut o cercetare efectivă a capacităţii financiare a
reclamantului şi a conchis că taxa de timbru de nivelul a 13 salarii medii,
fără investigarea situaţiei personale a reclamantului, reprezintă eşecul
statului în respectarea obligaţiei de a asigura reclamantului un acces efectiv
la un tribunal, existând o violare a art. 6 paragraful 1 din Convenţie.
Pentru o ordine de mărime similară, a
se vedea şi S.C. Silvogrecu COM S.R.L.
împotriva României, 23 februarie 2010, în care reclamanta, o societate
comercială a cărei activitate încetase, a introdus două acţiuni pentru
neexecutarea unor contracte, iar pentru cea de-a doua acţiune a fost stabilită
o taxă de timbru de aproximativ 2.300 euro. Curtea a constatat că acest cuantum
era de 14 ori mai mare decât salariul mediu lunar net pe economia naţională de
la momentul faptelor. Având în vedere încetarea oricărei activităţi a
reclamantei şi lipsa oricăror altor venituri, Curtea a considerat taxa de
timbru impusă ca având un cuantum excesiv.
În general, Curtea s-a ferit să speculeze
asupra sorţii de izbândă în procesul intern, care nu reprezintă un factor în
aprecierea respectării dreptului fundamental de acces la justiţie, însă această
posibilitate de examinare nu trebuie înlăturată de plano. Într-adevăr, aprecierea Curţii este una globală,
abstractă, de ansamblu, netributară regulilor interne de procedură sau de drept
material, ceea ce înseamnă că dacă este necesară pentru analiza încălcării
dreptului, o privire asupra şanselor de succes ale acţiunii este şi posibilă.
În acest sens, prezintă a importanţă aparte cauza Kupiec împotriva Poloniei, 3 februarie 2009, în care Curtea a atras
atenţia asupra faptului că o acţiune introdusă la o instanţă trebuie prezumată
a avea un caracter real şi serios, cu excepţia situaţiei în care există indicii
contrare evidente care ar justifica ipoteza că acţiunea este neserioasă, are
caracter vexatoriu sau, pentru alt motive, este lipsită de orice fundament. În
speţă, Curtea a apreciat că, fie şi în situaţia în care disputa din cazul în
discuţie era una „reală şi serioasă” în sensul jurisprudenţei Curţii, faţă de
circumstanţele cauzei, Curtea a considerat că cererea de despăgubiri a
reclamantului apare a fi foarte exagerată şi nerealistă, iar dacă reclamantul
ar fi solicitat un cuantum mai rezonabil, taxa de timbru ar fi fost mai redusă.
Mai mult chiar, Curtea a remarcat că în pofida cuantumului exagerat al
despăgubirilor solicitate de reclamant, vizibil până şi la o examinare
superficială, instanţele interne îi acordaseră totuşi o reducere, scutindu-l de
plata unei mari părţi din taxă, însă reclamanţii care exagerează în mod
deliberat valoarea cererilor de despăgubire nu se pot aştepta să fie scutiţi în
totalitate de plata taxelor de procedură.
Pentru unele situaţii absurde generate de sistemul de taxare la valoare a pretenţiilor judiciare – totodată încălcări flagrante ale dreptului fundamental de acces la instanţă - este ilustrativ cazul Larco şi alţii împotriva României, 11 octombrie 2007, în care valoarea taxelor judiciare de timbru solicitate reclamanţilor a fost enormă (peste 5.700 EUR pentru reclamant şi peste 85.000 EUR pentru reclamante), în condiţiile în care venitul lunar al reclamantului era de circa 112 EUR, iar reclamantele nu desfăşurau activităţi generatoare de venituri.
Pentru unele situaţii absurde generate de sistemul de taxare la valoare a pretenţiilor judiciare – totodată încălcări flagrante ale dreptului fundamental de acces la instanţă - este ilustrativ cazul Larco şi alţii împotriva României, 11 octombrie 2007, în care valoarea taxelor judiciare de timbru solicitate reclamanţilor a fost enormă (peste 5.700 EUR pentru reclamant şi peste 85.000 EUR pentru reclamante), în condiţiile în care venitul lunar al reclamantului era de circa 112 EUR, iar reclamantele nu desfăşurau activităţi generatoare de venituri.