Mă refer la Hotărârea
Curţii de Justiţie a Uniunii Europene (Camera a Şaptea) din 9 iulie 2015 în
cauza C‑183/14, având ca obiect o cerere de decizie preliminară formulată în
temeiul articolului 267 TFUE de Curtea de Apel Cluj (România), prin decizia din
28 februarie 2014, primită de Curte la 11 aprilie 2014, în procedura Radu Florin Salomie, Nicolae Vasile Oltean împotriva
Direcţiei Generale a Finanţelor Publice
Cluj, adică pe scurt – prescurtare deja încetăţenită – cauza Salomie şi
Oltean, hotărâre pe cât de des utilizată, pe atât de necunoscută în esenţa ei,
după cum vom vedea la o lectură mai atentă. Cu toate că a fost prezentată în
media juridică sau generalistă drept o victorie a dezvoltatorilor imobiliari,
ceea ce s-a luat în considerare ca atare inclusiv de către instanţe de
judecată, în realitate, la o analiză scrupuloasă a textului şi contextului
hotărârii, concluzia care trebuie trasă este că statul a fost ce care a învins
în materie.
Prin răspunsul la întrebarea nr. 1, Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
(în continuare, CJUE) a statuat că principiile securităţii juridice şi protecţiei
încrederii legitime nu se opun, în împrejurări precum cele din litigiul
principal, ca o administraţie fiscală naţională să decidă, în urma unui control
fiscal, să supună anumite operaţiuni taxei pe valoarea adăugată şi să impună
plata unor majorări, cu condiţia ca această decizie să se întemeieze pe reguli
clare şi precise, iar practica acestei administraţii să nu fi fost de natură să
creeze în percepţia unui operator economic prudent şi avizat o încredere
rezonabilă în neaplicarea acestei taxe unor astfel de operaţiuni, aspect a
cărui verificare este de competenţa instanţei de trimitere. Majorările aplicate
în astfel de împrejurări trebuie să respecte principiul proporţionalităţii.
Cu privire la regulile clare şi precise, Curtea şi-a detaliat
raţionamentul în considerentele referitoare la situaţia normativă din
respectivul litigiu şi a ajuns la concluzia că nu poate fi contestat faptul că
dispoziţii precum cele prezentate în decizia de trimitere au un astfel de
caracter (paragraf 33). Instanţa europeană a arătat că
rezultă din decizia de trimitere, printre altele, că definiţia „persoanei
impozabile” care figurează la articolul 127 din Codul fiscal (care transpune în
dreptul naţional dispoziţiile articolului 9 alin. 1 din Directiva 2006/112),
trimite la orice persoană care desfăşoară, de o manieră independentă şi indiferent
de loc, activităţi economice, oricare ar fi scopul sau rezultatul acestor
activităţi, şi că trebuie considerate drept „activităţi economice” orice
activităţi ale producătorilor, comercianţilor sau prestatorilor de servicii,
între care în special exploatarea bunurilor corporale sau necorporale în scopul
obţinerii de venituri cu caracter de continuitate (paragraf 34).
A mai observat CJUE, pe de altă parte, că punctul 3 alin. 2 din Hotărârea
Guvernului nr. 44/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare
a Codului fiscal precizează că, în sensul articolului 127 alin. 2 din Codul
fiscal, obţinerea de venituri de către persoanele fizice cu ocazia vânzării
unor locuinţe proprietate personală sau a altor bunuri care sunt folosite de
către acestea pentru scopuri personale nu va fi considerată activitate
economică, cu excepţia situaţiilor în care se constată că activitatea
respectivă este desfăşurată în scopul obţinerii de venituri cu caracter de
continuitate (paragraf 35).
Curtea s-a mai oprit şi la articolul
141 din Codul fiscal, în versiunea în vigoare în perioada de referinţă, care prevedea
că scutirea de TVA‑ul aplicabil în cazul livrării unei construcţii sau a unei
părţi a acesteia şi a terenului pe care este construită nu se aplică pentru
livrarea unei construcţii noi, a unei părţi a acesteia sau a unui teren
construibil, ceea ce de altfel corespunde principiilor care guvernează TVA‑ul
în dreptul Uniunii (paragraf 36).
Concluzia
categorică a instanţei europene a fost că nu se poate susţine în mod rezonabil
că astfel de dispoziţii de drept naţional nu stabilesc în mod suficient de clar
şi de precis că livrarea unei construcţii sau a unei părţi a acesteia şi a
terenului pe care este construită poate, în anumite cazuri, să fie supusă TVA‑ului
(paragraf 37), şi că reclamanţii Salomie şi Oltean nu pot invoca în mod
valabil, în susţinerea argumentului lor potrivit căruia cadrul juridic naţional
aplicabil nu era suficient de clar la momentul faptelor din cauza principală,
nepublicarea în limba română a jurisprudenţei relevante a Curţii şi a celei de
A şasea directive 77/388, care, în orice caz, nu mai era în vigoare de la
aderarea României la Uniune ,
la 1 ianuarie 2007 (paragraf 38). Curtea a mai subliniat că nu se poate susţine
în mod valabil că principiul securităţii juridice se opune ca, în împrejurări
precum cele privind cauza principală, administraţia fiscală să considere, în
urma unui control fiscal, că operaţiunile imobiliare în discuţie în prezenta
cauză ar fi trebuit să fie supuse TVA ului (paragraf 43).
În plus, Curtea a mai arătat că faptul că, până în anul 2010, autorităţile fiscale naţionale nu ar fi supus în mod sistematic TVA‑ului operaţiunile imobiliare precum cele în discuţie în litigiul principal nu poate fi suficient a priori, cu excepţia unor împrejurări cu totul speciale, pentru a crea în percepţia unui operator economic normal de prudent şi de avizat o încredere rezonabilă în neaplicarea acestei taxe unor astfel de operaţiuni, ţinând seama nu numai de claritatea şi de previzibilitatea dreptului naţional aplicabil, ci şi de faptul că în speţă pare să fie vorba despre profesionişti din domeniul imobiliar (paragraf 47).
În plus, Curtea a mai arătat că faptul că, până în anul 2010, autorităţile fiscale naţionale nu ar fi supus în mod sistematic TVA‑ului operaţiunile imobiliare precum cele în discuţie în litigiul principal nu poate fi suficient a priori, cu excepţia unor împrejurări cu totul speciale, pentru a crea în percepţia unui operator economic normal de prudent şi de avizat o încredere rezonabilă în neaplicarea acestei taxe unor astfel de operaţiuni, ţinând seama nu numai de claritatea şi de previzibilitatea dreptului naţional aplicabil, ci şi de faptul că în speţă pare să fie vorba despre profesionişti din domeniul imobiliar (paragraf 47).