Moneda euro, datorită chiar construcţiei sale,
este atinsă de anumite slăbiciuni, vulnerabilităţi, inerente. Chiar dacă moneda
este unică şi singulară în tot spaţiul eurozone,
puterea de cumpărare şi, deci, valoarea monedei diferă de la o ţară la alta,
fiind determinată de nivelul general al preţurilor, printr-o proporţionalitate
inversă. Fenomenul nu se întâlneşte pe teritorii suprapuse exact pe conturul
fiecărei ţări, însă, datorită în principal fiscalităţii unitare pe teritoriile
ţărilor luate separat şi diferite între ţări diverse, reperul de suprafaţă
reprezentat de graniţele naţionale poate fi util în analizarea valorii locale a
monedei euro. Modificarea nivelului general al preţurilor în timp este cunoscută
sub denumirea de inflaţie (a cărei rată se calculează – destul de aproximativ
de altfel – numai în raport cu bunurile şi serviciile care intră în coşul în
funcţie de care se determină preţul bunurilor de consum) şi este asociată
îndeobşte cu perioadele de creştere economică. Prin urmare, în fiecare ţară
membră a zonei euro, aceeaşi monedă euro are o putere de cumpărare diferită, în
funcţie de nivelul preţurilor. În teoria economică de dinainte de realizarea
uniunii monetare, se insista pe nivelarea mărimii preţurilor ca efect al
introducerii monedei unice, printr-o formă de arbitraj în bunuri şi servicii;
nu s-a realizat aşa ceva, astfel încât această teorie nu numai că nu a fost
verificată empiric, ci a fost chiar invalidată de evoluţiile concrete şi nu
doar din raţiuni ce ţin de regimuri fiscale diferite, ci din multiple alte
considerente, cum sunt rezistenţa la schimbare a preferinţelor consumatorilor
şi faptul că aceştia nu caută neapărat cea mai raţională achiziţie.
vineri, 17 iulie 2015
duminică, 12 iulie 2015
Un istoric valutar pe scurt între Codul civil şi contemporaneitate (X)
Rezultatul referendumului grecesc indică o
majoritatea semnificativă în favoarea „nu“, ceea ce semnifică respingerea
condiţiilor impuse Atenei pentru noi împrumuturi. Votanţii au fost întrebaţi
dacă aprobă propunerile făcute Greciei de Uniunea Europeană, Fondul Monetar
Internaţional şi Banca Centrală Europeană în cadrul întrunirii Eurogrupului din
25 iunie (Eurogrupul este o desemnare colectivă a miniştrilor de finanţe ai
ţărilor europene care au adoptat euro). Răspunsul
covârşitor a fost, aşadar, nu.
duminică, 5 iulie 2015
Notă cu privire la Hotărârea nr. 148/2015 a Secţiei pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii
Secția pentru judecători a Consiliului Superior al
Magistraturii, în ședința din 25 iunie 2015 (poziţia 7 a Ordinii de zi
soluționate), cu nr. 14985/2015, şi-a însuşit punctul de vedere al Direcţiei
legislaţie, documentare şi contencios nr. 10223/2015 privind solicitarea
Asociaţiei Judecătorilor din România (pe care o reprezint), în sensul că
Hotărârea Secţiei pentru judecători nr. 148/2015 este emisă de o autoritate
publică, în regim de putere publică, în vederea organizării executării legii
sau a executării în concret a legii şi cuprinde o serie de reglementări de
principiu, destinate unui număr nedeterminat de persoane şi care impun o anumită
activitate din partea acestora, astfel că actul administrativ are caracter
normativ. Soluția era previzibilă și este corectă, problema interesantă fiind
însă dacă există sau nu o putere normativă care să aparțină secției.
Prin Hotărârea Secţiei pentru judecători a
Consiliului Superior al Magistraturii nr. 148 din 19 martie 2015 a fost
aprobată procedura întâlnirilor trimestriale în care sunt dezbătute problemele
de drept care generează practică neunitară (art. 1) cu formularele aferente
care se întocmesc cu această ocazie, precum şi metodologia de organizare și
desfășurare a întâlnirilor președinților secțiilor specializate din cadrul
curților de apel, elaborată de Institutul Național al Magistraturii (art. 2).
Hotărârea nr. 148/19.03.2015 consacră două proceduri administrative, iar caracterul său normativ este cât se poate de evident; el se referă însă strict la parcurgerea procedurilor respective. Necesitatea precizării care s-a cerut a fost impusă de caracterul cu totul inedit – din perspectiva emitentului – al acestei reglementări, de excepţie şi, probabil, singular.
Hotărârea nr. 148/19.03.2015 consacră două proceduri administrative, iar caracterul său normativ este cât se poate de evident; el se referă însă strict la parcurgerea procedurilor respective. Necesitatea precizării care s-a cerut a fost impusă de caracterul cu totul inedit – din perspectiva emitentului – al acestei reglementări, de excepţie şi, probabil, singular.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)