Prin Hotărârea
din 17 februarie 2011 a Curţii de Justiţie a Uniunii Europene (Camera întâi),
pronunţată în cauza C‑283/09, în procedura Artur
Weryński împotriva Mediatel 4B spółka z o.o., Curtea a declarat că:
„Articolele 14 și 18 din Regulamentul (CE)
nr. 1206/2001 al Consiliului din 28 mai 2001 privind cooperarea între
instanțele statelor membre în domeniul obținerii de probe în materie civilă sau
comercială trebuie interpretate în sensul că instanța solicitantă nu are
obligația de a plăti instanței solicitate un avans pentru despăgubirea cuvenită
martorului sau de a rambursa despăgubirea achitată martorului audiat“.
Prin întrebarea
adresată, instanța de trimitere a solicitat, în esență, să se stabilească dacă
era obligată să suporte cheltuielile efectuate de martorul audiat de instanța
solicitată fie sub forma unui avans, fie sub forma rambursării acestor
cheltuieli.
Acțiunea
principală consta într-o acţiune formulată de domnul Weryński la Sąd Rejonowy
dla Warszawy Śródmieścia împotriva Mediatel 4B spółka z o.o., fostul său
angajator, pentru repararea unui prejudiciu în temeiul unui contract privind o
clauză de neconcurență. În acest cadru, instanța de trimitere a solicitat, în
aplicarea Regulamentului nr. 1206/2001, instanței irlandeze Dublin Metropolitan
District Court audierea unui martor. Instanța solicitată a condiționat audierea
martorului de plata unei despăgubiri de 40 de euro care trebuie acordată
martorilor în conformitate cu dreptul irlandez. Instanța de trimitere a
contestat temeinicia acestei cereri şi a hotărât să suspende judecarea cauzei
și să adreseze Curții întrebarea preliminară.
Curtea a
remarcat că potrivit articolului 10 alin. 2 din Regulamentul nr. 1206/2001,
instanța solicitată execută cererea în conformitate cu dreptul statului membru
din care face parte, iar conform dreptului irlandez, martorul are obligația să
se prezinte în fața instanței numai dacă în prealabil i-a fost plătită o
despăgubire pentru cheltuielile de transport („viaticum”).
Curtea a considerat
că mai întâi trebuie clarificată problema dacă instanța solicitantă era
obligată să plătească instanței solicitate un avans pentru despăgubirea
cuvenită martorului și, în consecință, dacă instanța solicitată avea dreptul de
a refuza să efectueze audierea respectivului martor atât timp cât instanța
solicitantă nu a plătit avansul menționat.
Motivele
refuzului de executare a unei asemenea cereri sunt prevăzute la articolul 14
din Regulamentul nr. 1206/2001, iar alin. 2 litera d) din acesta privește cazul
când nu se constituie un depozit sau nu se plătește de către instanța
solicitantă un avans în conformitate cu articolul 18 alin. 3 din Regulament,
dispoziție potrivit căreia instanța solicitată poate să ceară, înainte de
executarea cererii, un avans pentru cheltuielile de efectuare a expertizei; solicitarea
unui avans pentru audierea unui martor nu este prevăzută la această dispoziție.
Curtea a
observat că motivele pentru care executarea unei cereri de audiere martor poate
fi refuzată sunt cele enumerate în mod exhaustiv în articolul 14, interpretare
adoptată pe baza modului de redactare a art. 14 alin. 2, dispoziție care
prevede că, pe lângă motivele prevăzute la alin. 1 al aceluiaşi articol,
executarea unei cereri privind audierea unei persoane „nu poate fi refuzată
decât” în anumite cazuri. În plus, considerentul 11 al Regulamentului nr.
1206/2001 subliniază că, pentru a garanta eficacitatea acestui regulament,
posibilitatea de a refuza executarea cererii privind îndeplinirea unui act de
cercetare trebuie limitată la situații excepționale definite strict. Ca atare,
instanța solicitată nu avea dreptul de a condiționa audierea martorului de
plata anticipată a unui avans din despăgubirea cuvenită acestuia din urmă, iar
instanța solicitantă nu era obligată să plătească un asemenea avans.
Celalaltă
problemă conexă se referea la chestiunea dacă instanța solicitată avea dreptul
de a pretinde ca despăgubirile cuvenite martorilor să fie rambursate ulterior
de instanța solicitantă. Referitor la aceasta, Curtea a constatat că art. 18
alin. 1 din Regulament prevede că executarea unei cereri privind îndeplinirea
unui act de cercetare nu dă dreptul la rambursarea taxelor sau a cheltuielilor,
iar despăgubirile cuvenite martorilor pot fi calificate drept cheltuieli în
sensul dispoziţiei menţionate deoarece noţiunea trebuie definită în mod autonom
potrivit dreptului Uniunii și nu poate depinde de calificarea dată în dreptul
naţional. În ceea ce privește termenii utilizați la articolul 18 alin. 1 din Regulament,
prin „taxe” trebuie să se înțeleagă sumele percepute de instanță pentru
activitatea sa, iar prin „cheltuieli” trebuie să se înțeleagă sumele plătite de
instanță unor terți în cursul procedurii, în special experților sau martorilor,
definiţii care rezultă din interpretarea sistematică a art. 18 din Regulament.
Prin urmare,
având în vedere că instanței solicitante îi revine obligația de rambursare
numai dacă una dintre excepțiile prevăzute la articolul 18 alin. 2 din
Regulamentul nr. 1206/2001 are vocația de a se aplica, ceea ce nu a fost
considerat ca fiind cazul, martorul irlandez nu a trebuit să fie despăgubit în
temeiul Regulamentului.
Curtea a mai observat că textul art. 18 din Regulamentul nr. 1206/2001 corespunde celui al art. 14 din Convenţia de la Haga 18 martie 1970 privind culegerea de probe în străinătate în materie civilă şi comercială, care prevede la alin. 2 că statul solicitat are dreptul să ceară statului solicitant rambursarea onorariilor plătite experților și interpreților și a cheltuielilor rezultând din folosirea unei forme speciale cerute de statul solicitant. Totodată, a observat instanţa europeană că prin Convenția de la Haga a fost modificat textul articolului 16 din Convenția de la Haga din 1 martie 1954 privind procedura civilă, care prevedea chiar în mod expres principiul rambursării despăgubirilor cuvenite martorilor. Având în vedere că din raportul explicativ cu privire la Convenţia de la Haga rezultă că numărul cazurilor în care cheltuielile pot face obiectul unei rambursări trebuia să fie în mod intenţionat redus faţă de cele prevăzute de Convenţia de la Haga din 1954; luând în considerare tocmai cuantumul redus al despăgubirilor cuvenite martorilor în mod normal, rambursarea acestora trebuie considerată a fi fost eliminată în mod deliberat.
Curtea a mai observat că textul art. 18 din Regulamentul nr. 1206/2001 corespunde celui al art. 14 din Convenţia de la Haga 18 martie 1970 privind culegerea de probe în străinătate în materie civilă şi comercială, care prevede la alin. 2 că statul solicitat are dreptul să ceară statului solicitant rambursarea onorariilor plătite experților și interpreților și a cheltuielilor rezultând din folosirea unei forme speciale cerute de statul solicitant. Totodată, a observat instanţa europeană că prin Convenția de la Haga a fost modificat textul articolului 16 din Convenția de la Haga din 1 martie 1954 privind procedura civilă, care prevedea chiar în mod expres principiul rambursării despăgubirilor cuvenite martorilor. Având în vedere că din raportul explicativ cu privire la Convenţia de la Haga rezultă că numărul cazurilor în care cheltuielile pot face obiectul unei rambursări trebuia să fie în mod intenţionat redus faţă de cele prevăzute de Convenţia de la Haga din 1954; luând în considerare tocmai cuantumul redus al despăgubirilor cuvenite martorilor în mod normal, rambursarea acestora trebuie considerată a fi fost eliminată în mod deliberat.