Prin hotărârea
din 4 septembrie 2014 a Curţii de Justiţie a Uniunii Europene (Camera a treia),
pronunţată în cauzele conexate C‑119/13 şi C‑120/13, în procedurile eco cosmetics GmbH & Co. KG împotriva Virginie
Laetitia Barbara Dupuy şi Raiffeisenbank
St. Georgen reg. Gen. mbH împotriva Tetyana Bonchyk, Curtea a declarat că: „Regulamentul (CE) nr. 1896/2006 al
Parlamentului European şi al Consiliului din 12 decembrie 2006 de instituire a
unei proceduri europene de somaţie de plată trebuie interpretat în sensul că
procedurile prevăzute la articolele 16-20 din acest regulament nu sunt
aplicabile atunci când se constată că o somaţie europeană de plată nu a fost
comunicată sau notificată în conformitate cu normele minime stabilite la
articolele 13-15 din regulamentul menţionat.
Atunci când o astfel de neregularitate este
constatată abia după declararea forţei executorii a unei somaţii europene de
plată, pârâtul trebuie să dispună de posibilitatea de a denunţa neregularitatea
respectivă, care trebuie să determine, în cazul în care este dovedită în mod
corespunzător, nevaliditatea acestei declarări a forţei executorii“.
Prin întrebările
preliminare, instanţa de trimitere solicita, în esenţă, stabilirea modului de
interpretare a art. 20 din Regulamentul nr. 1896/2006, însă Curtea a considerat
că o astfel de împrejurare nu o împiedică să furnizeze toate elementele de
interpretare a dreptului Uniunii care pot fi utile pentru judecarea cauzelor
principale.
Litigiul
principal din cauza C‑119/13 avea la bază cererea eco cosmetics, o societate de
drept german, care a solicitat instanţei de trimitere emiterea unei somaţii
europene de plată împotriva doamnei Dupuy, cu domiciliul în Franţa. Amtsgericht
Wedding (Judecătoria Wedding) a admis cererea în conformitate cu art. 12 din
Regulamentul nr. 1896/2006 şi a emis somaţia europeană de plată solicitată, pe
care a notificat-o ulterior printr-o scrisoare recomandată internaţională cu
confirmare de primire, la adresa indicată de eco cosmetics; confirmarea de
primire nu conţine alte indicaţii privind notificarea.
Instanţa de
trimitere a declarat somaţia menţionată executorie, iar prin intermediul unei scrisori
întocmită de avocatul său, doamna Dupuy a contestat somaţia de plată în cauză. Tot
printr-o scrisoarea, instanţa de trimitere a arătat că opoziţia era tardivă şi
că, la acel stadiu, era posibilă doar introducerea unei cereri de reexaminare
în conformitate cu art. 20 din Regulamentul nr. 1896/2006. Două luni mai
târziu, doamna Dupuy a formulat o cerere de reexaminare, fără a prezenta
detalii precise cu privire la fond. Şase luni mai târziu, printr-o scrisoare
întocmită de avocatul său, aceasta şi-a motivat cererea de reexaminare,
invocând, printre altele, faptul că somaţia europeană de plată emisă împotriva
sa nu i-a fost notificată niciodată şi precizând că îşi părăsise locuinţa
situată la adresa indicată de eco cosmetics şi că a aflat de respectiva somaţie
numai prin intermediul băncii sale ulterior.
În litigiul
principal din cauza C‑120/13, Raiffeisenbank St. Georgen reg. Gen. mbH, o bancă
de drept austriac, a solicitat instanţei de trimitere emiterea unei somaţii
europene de plată împotriva doamnei Bonchyk, cu domiciliul în Germania. Amtsgericht
Wedding a emis somaţia europeană de plată solicitată şi a încercat în două
rânduri, fără succes, să notifice somaţia în cauză prin poştă la adresele
indicate de banca menţionată. Ulterior, aceeaşi bancă a indicat o altă adresă
la care somaţia europeană de plată în cauză a fost notificată prin depunere în
cutia poştală. Subsecvent, Amtsgericht Wedding a declarat somaţia respectivă
executorie.
Printr-un fax
ulterior, doamna Bonchyk a contestat somaţia europeană de plată emisă împotriva
sa, susţinând că a aflat de existenţa acestei somaţii numai din întâmplare şi că,
din anul 2009, ea nu mai locuia la adresa la care a fost notificată somaţia.
Printr-o adresă,
Amtsgericht Wedding a comunicat doamnei Bonchyk că opoziţia formulată era
tardivă şi că, la acel stadiu, era posibilă doar introducerea unei cereri de
reexaminare în conformitate cu art. 20 din Regulamentul nr. 1896/2006, ceea ce persoana
interesată a formulat prin avocatul său.
Prin Ordonanţa
preşedintelui Curţii din 8 aprilie 2013, cauzele C‑119/13 şi C‑120/13
au fost conexate pentru buna desfăşurare a procedurii scrise şi orale, precum şi
în vederea pronunţării hotărârii.
Curtea a considerat
că trebuie arătat de la bun început că din art. 12 alin. 5 şi din art. 13-15
din Regulamentul nr. 1896/2006 rezultă că toate somaţiile vizate de acest
regulament trebuie să facă obiectul unei comunicări sau al unei notificări
care, respectând unul dintre modurile descrise la art. 13-15, este conformă cu
normele minime impuse de Regulament.
În ceea ce priveşte
eventuala aplicare a procedurii de opoziţie prevăzute la art. 16 şi 17 din
Regulamentul nr. 1896/2006, Curtea precizat că, după cum rezultă din
considerentul (24) al regulamentului menţionat, opoziţia este calea ordinară
care pune capăt procedurii europene a somaţiei de plată, ducând la trecerea
automată a litigiului la procedura civilă de drept comun. Astfel, de îndată ce
creanţele care stau la originea unei somaţii europene de plată sunt contestate
prin intermediul opoziţiei, procedura specială reglementată de Regulamentul nr.
1896/2006 nu se aplică. În conformitate cu art. 16 din Regulamentul nr.
1896/2006, pârâtul poate face opoziţie la somaţia europeană de plată la instanţa
de origine utilizând formularul tip F care îi este transmis odată cu formularul
tip E care conţine somaţia. Opoziţia trebuie să fie făcută în termen de 30 de
zile de la data comunicării sau notificării somaţiei, iar în măsura în care
somaţia europeană de plată nu este comunicată sau notificată în conformitate cu
normele minime stabilite la art. 13-15 din Regulamentul nr. 1896/2006, pârâtul
nu primeşte formularele respective şi nu este, aşadar, informat în mod
corespunzător cu privire la existenţa şi la temeiul somaţiei europene de plată
emise împotriva sa. Într-un astfel de caz, pârâtul nu dispune în mod necesar de
toate informaţiile utile care să îi permită să decidă dacă trebuie sau nu
trebuie să se opună acestei somaţii, situaţie care nu este compatibilă cu
dreptul la apărare.
Curtea a mai observat
că, în lipsa unei comunicări sau a unei notificări conforme cu normele minime
stabilite la art. 13-15 din Regulamentul nr. 1896/2006, termenul de introducere
a opoziţiei prevăzut la art. 16 alin. 2 nu începe să curgă, astfel încât
validitatea procedurilor care depind de expirarea termenului respectiv, precum
declararea forţei executorii prevăzute la art. 18 din Regulament sau cererea de
reexaminare menţionată la art. 20, este pusă sub semnul întrebării, chiar dacă
procedurile în cauză au fost deja iniţiate.
A reţinut Curtea
că, în speţă, Regulamentul nr. 1896/2006 nu face nici o menţiune în ceea ce
priveşte eventualele căi de atac oferite pârâtului atunci când abia după
declararea forţei executorii a unei somaţii europene de plată se constată că
această somaţie nu a fost comunicată sau notificată în conformitate cu normele
minime enunţate la articolele 13-15 din Regulament, astfel încât, într-o astfel
de situaţie, aceste aspecte procedurale sunt reglementate în continuare de
legislaţia naţională conform art. 26 din Regulament.
Totodată, atunci când o somaţie europeană de plată nu a fost comunicată sau notificată în conformitate cu normele minime stabilite la art. 13-15 din Regulamentul nr. 1896/2006, în privinţa acesteia nu se poate aplica procedura de executare prevăzută la art. 18 din Regulament, iar declararea forţei executorii a unei astfel de somaţii de plată trebuie considerată nevalidă.
Totodată, atunci când o somaţie europeană de plată nu a fost comunicată sau notificată în conformitate cu normele minime stabilite la art. 13-15 din Regulamentul nr. 1896/2006, în privinţa acesteia nu se poate aplica procedura de executare prevăzută la art. 18 din Regulament, iar declararea forţei executorii a unei astfel de somaţii de plată trebuie considerată nevalidă.