duminică, 6 noiembrie 2016

Studiu de caz cu privire la înlăturarea de către instanţă a unei omisiuni de a se pronunţa pe calea procedurii îndreptării erorii materiale


Prin încheierea şedinţei camerei de consiliu din data de 5 septembrie 2016, din dosarul nr. 3132/117/2015/a1 al Curţii de Apel Cluj, Secţia a III-a de contencios administrativ şi fiscal, a fost admisă cererea de îndreptare a erorii materiale strecurată în dispozitivul deciziei civile nr. 547 din 18 aprilie 2016 pronunţată de Curtea de Apel Cluj în dosarul nr. 3132/117/2015/a1, şi s-a dispus îndreptarea omisiunii în sensul că se va adăuga la alin. 2 al dispozitivului următoarele: dispune restituirea în favoarea intimatului (intimaţilor – obs. ns.) a următoarelor sume de bani:

- suma de 5.000 lei achitată de intimat cu titlu de cauţiune, consemnată la CEC Bank cu recipisa de consemnare în dosarul Tribunalului Cluj;

- suma de 5.000 lei achitată de intimată cu titlu de cauţiune consemnată la CEC Bank cu recipisa de consemnare în dosarul Tribunalului Cluj.

S-a reţinut că prin cererea de îndreptare a erorii materiale înregistrate în data de 24.06.2016, petenţii au solicitat admiterea cererii, îndreptarea erorii, în concret a omisiunii din cadrul dispozitivului Deciziei civile nr. 547/2016 pronunţată de Curtea de apel Cluj la data de 18.04.2016 în prezentul dosar, în sensul de a se dispune restituirea cauţiunii achitate potrivit dispoziţiilor instanţei de fond în cuantum de 5000 lei de către fiecare reclamant, conform Recipiselor de consemnare a cauţiunii.

În motivare, se arată că în fapt, prin Decizia civilă nr. 547/2016 pronunţată la data de 18.04.2016 în prezentul dosar Curtea de Apel Cluj a admis recursul formulat de către Administraţia Judeţeană a Finanţelor Publice Cluj şi Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Cluj-Napoca împotriva încheierii civile din data de 08.01.2016 pronunţată de Tribunalul Cluj în dosarul de fond 3132/117/2015, a casat sentinţa recurată şi rejudecând, a respins cererea de suspendare a actelor administrativ-fiscale contestate.

Analizând cererea de îndreptare a erorii materiale formulate, Curtea, în opinie majoritară, a constatat următoarele:

„Prin decizia civilă nr. 547/2016 pronunţată în prezentul  dosar de către Curtea de Apel Cluj la data de 18.04.2016  s-a admis recursul formulat de către pârât ,încheierea recurată a fost casată în parte, iar cererea de suspendare a executării actului administrativ atacat a fost respinsă.

Potrivit art. 1063 alin. 4 NCPC dacă cererea pentru care s-a depus cauţiunea a fost respinsă instanţa va dispune din oficiu şi restituirea cauţiunii.

Din interpretarea acestui text de lege rezultă în mod neechivoc că în ipoteza respingerii cererii de suspendare  în mod automat şi din oficiu se dispune şi restituirea cauţiunii. Din acelaşi text de lege rezultă că această restituire se dispune de instanţa care efectiv respinge cererea de suspendare, elocventa în acest sens fiind sintagma şi din cuprinsul textului de lege sus menţionat, sintagma care indică clar că o dată cu respingerea cererii de suspendare, instanţa restituie şi cauţiunea indiferent că această respingere se dispune în fond sau în recurs şi indiferent unde a fost consemnată cauţiunea.

Din aceste considerente rezultă că instanţa a săvârşit o omisiune materială (subl. ns.) o data cu pronunţarea deciziei sus menţionate în sensul omisiunii de a restitui cauţiunea astfel că in baza art. 494, 442 NCPC cu majoritate de voturi va dispune înlăturarea acestei omisiuni materiale conform dispozitivului prezentei încheieri”.
Ipoteza este aceea a unui act administrativ fiscal a cărui executare a fost suspendată de prima instanţă (cu darea unei cauţiuni, obligatorie în materie), iar în recurs această hotărâre este casată iar cererea de suspendare respinsă.
Consider că soluţia care se impunea era aceea a respingerii cererii de îndreptare a erorii materiale, din mai multe motive. Astfel, trebuie observat că deşi este adevărat că art. 1064 alin. 4 NCPC prevede că dacă cererea pentru care s-a depus cauţiunea a fost respinsă instanţa va dispune din oficiu şi restituirea cauţiunii, totuşi textul nu specifică nimic în privinţa procedurii. Adaug că, în plus, acest alineat nu poate fi rupt din contextul restului articolului, ci interpretat sistematic, ţinând cont de înţelesul întregului text şi de toate ipotezele şi distincţiile făcute de art. 1064 NCPC. Privit de sine stătător, alineatul este necorelat cu restul art. 1064 NCPC şi nu ţine seama de art. 187 alin. 1 pct. 1 şi art. 189 NCPC.
Potrivit art. 1064 alin. 1 NCPC, cauţiunea depusă se va restitui, la cerere, după soluţionarea prin hotărâre definitivă a procesului în legătură cu care s-a stabilit cauţiunea, respectiv după încetarea efectelor măsurii pentru care aceasta s-a depus. Situaţiile descrise sunt două, complementare, care marchează ca moment al naşterii dreptului la restituirea cauţiunii două repere temporale, respectiv apariţia unei hotărâri definitive de soluţionare a procesului în legătură cu care s-a stabilit cauţiunea (acţiunea în anularea actului administrativ fiscal), încetarea efectelor măsurii pentru care aceasta s-a depus (cum este cazul în speţă, când măsura a încetat ca urmare a casării hotărârii de suspendare).
În conformitate cu alin. 2 al aceluiaşi articol, cauţiunea se restituie celui care a depus-o în măsura în care asupra acesteia cel îndreptăţit nu a formulat cerere pentru plata despăgubirii cuvenite până la împlinirea unui termen de 30 de zile de la data rămânerii definitive a hotărârii sau, după caz, de la data încetării efectelor măsurii, prevăzute la alin. (1). Cu toate acestea, cauţiunea se restituie de îndată dacă partea interesată declară în mod expres că nu urmăreşte obligarea celui care a depus-o la despăgubiri pentru prejudiciile cauzate prin încuviinţarea măsurii pentru care aceasta s-a depus.
Prin urmare, nu se naşte numai dreptul la restituirea cauţiunii în cazul în care suspendarea a existat dar a fost ulterior înlăturată (a fortiori în ambianţa art. 187 alin. 1 pct. 1 şi art. 189 NCPC), ci şi un drept la despăgubiri – în speţă – al emitentului actului administrativ fiscal a cărui executare a fost temporar suspendată, drept care are ca efect automat apariţia unui interval de 30 de zile în care organul fiscal poate să opteze pentru realizarea dreptului său în această procedură (ulterior putând fi despăgubit doar pe calea dreptului procedural comun). Ca atare, rezultă că în această ipoteză nu este aplicabil art. 1064 alin. 4 NCPC (instanţa care va dispune din oficiu şi restituirea cauţiunii când respinge cererea de suspendare), text care rămâne să se aplice doar în situaţia în care cererea de suspendare este respinsă atât în primă instanţă, cât şi în recurs (prin respingerea recursului) deci într-o ipoteză respins-respins nu şi într-una de admis-respins, când există o perioadă în care efectele suspendării s-au produs şi în care termenul de opţiune procedurală de 30 de zile trebuie respectat.
Sub un alt aspect, deopotrivă decisiv, chiar dacă s-ar admite că instanţa trebuia să se pronunţe din oficiu şi automat asupra restituirii cauţiunii, cererea nu putea fi formulată în baza art. 442 NCPC, cum s-a făcut în speţă, ci în temeiul art. 444 NCPC. Prin urmare, şi din această perspectivă se impunea respingerea cererii; sintagma de „omisiune materială” nu există în procedura noastră civilă şi este întâlnită în această hotărâre într-un mod probabil singular.