În practica majoritară a Curţii de Apel Cluj s-a înrădăcinat o
discutabilă orientare pe marginea dispoziţiilor din Legea nr. 9 din 6 ianuarie 2012 privind taxa pentru emisiile
poluante provenite de la autovehicule (publicată în Monitorul
Oficial al României, partea I, nr. 17 din 10 ianuarie 2012), intrată în vigoare
la 13 ianuarie 2012 şi ieşită
din vigoare prin abrogarea ei de către art. 19 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 9 din
19 februarie 2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule (publicată în Monitorul Oficial al
României, partea I, nr. 119 din 4 martie 2013) începând cu data de 15 martie
2013, data intrării în vigoare a acestei ordonanţe (art. 17 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 9/2013).
Pe durata
în care actul normativ respectiv a fost în vigoare a existat o suspendare -
până la 1 ianuarie 2013 - a unor prevederi conţinute, realizată prin Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 1 din 30 ianuarie 2012 pentru suspendarea aplicării unor dispoziţii
ale Legii nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante
provenite de la autovehicule, precum şi pentru restituirea taxei achitate în
conformitate cu prevederile art. 4 alin. (2) din lege (publicată în Monitorul Oficial al
României, partea I, nr. 79 din 31 ianuarie 2012, intrată în vigoare la data
publicării, respectiv 31 ianuarie 2012).
Pe perioada suspendării textelor vizate se realiza practic o replică a situaţiei
juridice din cazul taxei pe poluare, mai puţin eventualele diferenţe de nivel a
taxelor.
Prin urmare, în existenţa Legii nr. 9/2012 se pot distinge trei perioade
temporale: 13 ianuarie 2012 - 30 ianuarie 2012 (I), 31 ianuarie 2012 - 31 decembrie
2012 (II), 1 ianuarie 2013 - 14
martie 2013 (III). Perioada II rămâne în afara prezentei analize, soluţiile de
restituire a taxei pentru emisiile poluante atunci prelevate fiind absolut justificate.
Mult mai puţin justificată este însă diferenţierea care se face în practica
Curţii de Apel Cluj între perioadele I şi III, intervale în care formele Legii nr. 9/2012 sunt identice, variantele textelor
corespunzând întru totul.
Nu am înţeles de unde exact provine inconsecvenţa; nu sunt
foarte convins că partizanii ei au sesizat-o pe deplin până la momentul în care
am întrebat despre justificarea soluţiei. După tot felul de ezitări s-a degajat un
oarecare consens care punea diferenţierea pe seama art. 2 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 1/2012, potrivit căruia contribuabilii care au achitat taxa pentru emisiile
poluante provenite de la autovehicule ca urmare a primei transcrieri a
dreptului de proprietate, în conformitate cu prevederile art. 4 alin. (2)
din Legea nr. 9/2012, în perioada cuprinsă între data intrării în vigoare a
acestei legi şi data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, pot
solicita restituirea acesteia (art. 2 alin. 1).
Acest text
legal stă la baza practicii judiciare diferite pe text de lege identic, în
sensul că aderenţii opiniei majoritare consideră că posibilitatea de a solicita
restituirea taxei pe care art. 2 alin. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2012 o conferă ajunge constituie
temei pentru admiterea acţiunilor pe perioada I; el nu mai există pentru
perioada III, astfel încât acţiunile respective ar trebui respinse.
Însă:
- temeiul
de drept reprezentat de art. 2 alin. 1 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 1/2012 nu se
invocă de către părţi în acţiune, nu se pune în discuţia contradictorie a
părţilor de către instanţă, motivările nu diferă sub nici un aspect fie că este
vorba despre acţiuni, fie că este vorba despre hotărârile judecătoreşti emise
în soluţionarea acestora;
- procedura prevăzută de art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 1/2012 este una administrativă, nu judiciară. În acest sens,
art. 2 alin. 2 din ordonanţă prevede fără echivoc că: „sumele prevăzute la alin. (1) se
restituie la cererea contribuabilului, adresată organului fiscal competent,
în conformitate cu prevederile ” Ordonanţei Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, care se aplică în mod corespunzător, cu excepţia
prevederilor art. 124 din respectiva ordonanţă;
- procedura
administrativă prevăzută de art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2012 nu a
fost în prealabil parcursă de reclamant (nici nu se prea verifică în practică dacă
procedura cererii de restituire a fost cumva parcursă şi dacă suma nu a fost
deja restituită);
- este lipsit de interes pentru reclamant să obţină o hotărâre
judecătorească în condiţiile în care există o obligaţie legală de restituire de
către stat, care nu a fost încălcată deoarece nici măcar nu s-a solicitat
restituirea – acţiunea pe perioada I ar trebui respinsă ca lipsită de interes;
- statul nu poate discrimina între cetăţenii aflaţi în situaţii identice, cum sunt adresanţii Legii nr. 9/2012 din perioadele I şi III. Din această perspectivă, ori se restituie pentru toţi, ori nu se restituie pentru nimeni, iar dacă s-a acceptat restituirea numai pentru cei din perioada I judiciar trebuie restabilită egalitatea de tratament.
- statul nu poate discrimina între cetăţenii aflaţi în situaţii identice, cum sunt adresanţii Legii nr. 9/2012 din perioadele I şi III. Din această perspectivă, ori se restituie pentru toţi, ori nu se restituie pentru nimeni, iar dacă s-a acceptat restituirea numai pentru cei din perioada I judiciar trebuie restabilită egalitatea de tratament.