marți, 1 noiembrie 2016

Pensie pe motorină?


Dispoziţiile care configurează dreptul la pensie (specială) a magistraţilor sunt cuprinse în Legea nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor şi în normele metodologice aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1275/2005. Pensia este una specială (cum sunt şi pensiile poliţiştilor, parlamentarilor, militarilor etc.) deoarece nu se stabileşte în sistem contributiv, cum este pensia comună, obişnuită, care reprezintă regula în sistemul de pensii publice. Prin urmare, independent de nivelul contribuţiei de pe parcursul carierei care constituie reperul pentru pensia de drept comun, pensia specială cunoaşte un algoritm propriu de stabilire, de regulă în funcţie de veniturile din imediata proximitate ale momentului pensionării.
Potrivit cursdeguvernare.ro, numărul beneficiarilor de pensii speciale se ridică, în România, la 161.661 de persoane, iar fondul total de pensii speciale este de 6,5 miliarde de lei în acest an; România are un număr total de 5.097.428 de pensionari, cu o pensie medie de 885 de lei. În acelaşi timp, există un număr de 3350 de pensionari speciali din rândul foştilor magistraţi, cu precizarea că denumirea de „magistrat” în raport cu această pensie specială nu semnifică, din păcate şi câtuşi de puţin, că vechimea prag pentru apariţia dreptului la pensie specială a fost făcută exclusiv în funcţii de judecător şi procuror. Dintre cei 3350, un fost magistrat încasează – în brut - peste 40.000 de lei lunar, 24 între 20.000 lei şi 30.000 lei, iar 1758 de pensii speciale sunt între 10.000 şi 20.000 lei lunar; este evident, cu ochiul liber şi fără telescopul precis al statisticii exacte, că valoarea mediană (suma în raport cu care jumătate dintre cei 3350 de pensionari se situează peste, jumătate sub) a pensiei speciale de „magistrat” este peste 10.000 lei (sigur), iar valoarea medie trebuie că trece de aceeaşi valoare (foarte-foarte probabil).
În conformitate cu art. 82 alin. 1 din Legea nr. 303/2004, judecătorii, procurorii, magistraţii-asistenţi de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi personalul de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor, precum şi foştii judecători şi procurori financiari şi consilierii de conturi de la secţia jurisdicţională care au exercitat aceste funcţii la Curtea de Conturi, cu o vechime de cel puţin 25 de ani în funcţia de judecător ori procuror, magistrat-asistent sau personal de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor, precum şi în funcţia de judecător ori procuror financiar sau consilier de conturi de la secţia jurisdicţională a Curţii de Conturi se pot pensiona la cerere şi pot beneficia, la împlinirea vârstei de 60 de ani, de pensie de serviciu, în cuantum de 80% din baza de calcul reprezentată de indemnizaţia de încadrare brută lunară sau de salariul de bază brut lunar, după caz, şi sporurile avute în ultima lună de activitate înainte de data pensionării.
Normele metodologice (Hotărârea Guvernului nr. 1275/2005) prevăd la art. 7 (în partea care ne interesează):
- cuantumul pensiei de serviciu este de 80% din media veniturilor brute realizate în ultimele 12 luni de activitate înainte de data pensionării;
- în stabilirea mediei veniturilor brute realizate se vor lua în considerare numai acele 12 luni anterioare pensionării, în care persoana s-a aflat efectiv în activitate. În cazul în care persoana s-a aflat efectiv în activitate o fracţiune de lună, se va include în calculul pensiei numai această fracţiune de lună, prelungindu-se corespunzător termenul până la împlinirea celor 12 luni;
- în veniturile brute realizate se includ, pe lângă indemnizaţia de încadrare brută lunară, sporurile cu caracter permanent sau nepermanent. În veniturile brute nu se includ sumele primite cu titlu de prime, premii, decontări, restituiri de drepturi aferente altei perioade ori alte drepturi fără caracter salarial.
Observăm, de la prima vedere chiar, că sferele de cuprindere a celor două dispoziţii normative nu se suprapun întru-totul, cel puţin nu din punct de vedere terminologic, împrejurare de natură să genereze interpretări practice contradictorii. Ca atare, nu poate fi exclusă existenţă practică (şi abuzivă) a unor pensii stabilite în funcţie de deconturile aferente ordinelor de deplasare (diurnă plus costl deplasării), care în fluturaşul de salariu se reflectă distinct.