Sistemul Monetar European (S.M.E.) a intrat în
funcţiune în martie 1979, succedând şarpelui valutar, din care a preluat
semnificativ. Toţi cei nouă membrii de atunci ai schemei şarpelui s-au alăturat
S.M.E. (dintre care o parte îşi suspendaseră participarea efectivă, nereuşind
menţinerea limitelor de fluctuare), participând la noul mecanism al cursului
valutar care încorpora, în esenţă, trăsăturile principale ale vechiului şarpe. Şi
în acest caz au fost stabilite parităţi pentru fiecare pereche de monede, iar
aceste parităţi, odată stabilite, puteau fi schimbate de douăsprezece ori.
Acordul prevedea obligativitatea menţinerii cursurilor în limitele a 2,25% (6% în
mod excepţional) de fiecare parte a parităţii, o suplimentare a facilităţilor
de credit şi menţinerea fondului european de cooperare monetară.
Bineînţeles, o eventuală scădere, în relaţia
bilaterală, a unei monede cu 2,25%, ar fi dat naştere unor posibile speculaţii valutare,
astfel încât ţara cu monedă mai slabă lua în general măsuri de remediere
înainte de atingerea limitei inferioare şi înainte de intervenţia ţării cu
monedă mai puternică. La fel ca în cazul şarpelui valutar, moneda cea mai
utilizată pentru intervenţii a fost în practică dolarul american; până în
prezent dolarul a rămas moneda cea mai folosită în tranzacţiile internaţionale
şi abia începând cu 2013 a început să fie abandonată (numai în relaţii
bilaterale) de diferite perechi de ţări (în principal Rusia şi China între ele
şi în raport cu diferiţi parteneri) pentru anumite schimburi.
Acordul S.M.E. prevedea un indicator de divergenţă
care să atragă schimbări de politică la primele simptome. Semnalul de alarmă
era când valoarea de piaţă a unei monede devia de la valoarea paritară stabilită
în funcţie de ECU (European currency unit)
coş de monede, deviere peste o limită procentuală determinată (acordul S.M.E.
conferea ECU funcţia de instrument oficial de rezervă şi mijloc oficial de
compensare, între statele membre). Originea ECU datează din 1975 când
comunitatea a decis să-şi ţină registrele într-o unitate europeană de cont, teoretică,
fictivă, definită ca un coş al monedelor ţărilor membre (fiecare monedă intră
în coş cu o anumită pondere în funcţie de puterea economică a ţării emitente,
realizându-se o medie care reprezintă valoarea ECU). Această unitate a fost
denumită ulterior ECU (prin S.M.E.) şi a servit atât ca unitate teoretică
pentru exprimarea tranzacţiilor şi conturilor comunităţii cât şi ca etalon de
exprimare pe pieţele financiare a valorii obligaţiunilor, depozitelor sau împrumuturilor.
Implementat într-o perioadă de convulsii globale
(1979 este anul revoluţiei iraniene şi a celui de-al doilea şoc petrolier),
S.M.E. a ţinut până la apariţia monedei unice euro în 1999, cu toate că la
începuturile anilor 1990 a suferit datorită politicilor economice şi
situaţiilor particulare ale ţărilor membre (Marea Britanie s-a retras definitiv
în septembrie 1992 iar dificultăţile francului francez au dus la Compromisul de
la Bruxelles din august 1993 care majora limita de fluctuaţie la 15%). După
1986 s-a utilizat pe scară largă modificarea ratelor naţionale ale dobânzii ca
modalitate de intervenţie pentru menţinerea cursurilor în limite apropiate. Privind
retrospectiv, se poate considera că atât aranjamentul şarpelui valutar, cât şi
Sistemul Monetar European, au eşuat în încercarea de stabilizare a ratelor de
schimb dintre monedele europene, necesitatea monedei unice devenind uşor de
conştientizat.
După Actul Unic European din 1986, care anticipa
uniunea monetară, la întâlnirea de la Hanovra din iunie 1988, Consiliul European a
format un comitet prezidat de Jacques Delors (din comitet făceau parte, pe
lângă conducătorul acestuia, doisprezece guvernatori de bănci centrale, trei
experţi şi un membru al Comisiei), preşedintele Comisiei Europene de la acea
vreme, căruia i-a fixat ca sarcini studierea şi propunerea de stagii pentru
realizarea uniunii. În aprilie 1989, comitetul Delors şi-a prezentat raportul
şefilor de state şi guverne ale ţărilor europene, reluând în bună măsură
concluziile raportului Werner dina nul 1970 (diferenţa majoră, punct de
discordie până în zilele noastre, era că raportul Werner prevedea o politică
bugetară comunitară, iar raportul Delors recomanda conservarea politicilor
bugetare ale ţărilor membre).
Raportul cuprindea un plan în trei etape pentru
realizarea Uniunii Monetare, astfel:
Stagiul I, cu începere de la 1 iulie 1990, a fost conceput să
reprezinte o consolidare a realizărilor din cadrul Sistemului Monetar European.
Marjele de fluctuare urmau a fi reduse în jurul cursului central, iar realinierile
de parităţi, deşi admise, nu trebuiau să fie frecvente, iar coordonarea monetară
trebuia să fie întărită. Capitalul a fost liberalizat, chiar la data începerii
acestui prim stagiu, în scopul creării unei arii financiare unice în care acesta
să se poată mişca liber, prevăzându-se şi realizarea pieţei interne. Fiecare
ţară trebuia să depună eforturi care să ducă la mai multă convergenţă; s-a
permis ţărilor care nu au participat la Sistemul Monetar
European să intre direct în faza a II-a.
Stagiul al II-lea, care a început la 1 ianuarie 1994, prevedea
înfiinţarea organelor şi structurilor de bază ale Uniunii Monetare şi
Economice. În timpul acestei
perioade de tranziţie, responsabilitatea pentru politica economică şi monetară
a fost transferată în proporţie sporită dinspre autorităţile naţionale înspre
noile structuri instituţionale, incluzând Sistemul European al Băncilor
Centrale (alias Eurofed) care a început procesul de implementare a unei
politici monetare commune, utilizând rezerve valutare naţionale care au fost comasate
pentru a fi folosite în intervenţii pe piaţa valutară.
Realinierile de parităţi au fost admise numai în
circumstanţe excepţionale, iar procedurile pentru determinarea politicii
macroeconomice au fost extinse pe baza tratatului de la Maastricht. Raportul a
sugerat în special fixarea pentru ţările member, la nivel comunitar, a regulilor
referitoare la mărimea anuală a deficitului bugetar şi finanţarea acestuia.
Stagiul al III-lea, care a început la 1 ianuarie
1999, conform previziunilor din raport, însemna fixarea irevocabilă a
cursurilor valutare şi înlocuirea în final a monedelor naţionale cu o singură
monedă comunitară, ceea ce semnifică unificarea monetară. Toate rezervele
oficiale trebuiau comasate şi gestionate de Banca Centrală care îşi va asuma
responsabilitatea pentru formularea şi implementarea politicii monetare şi a
celei de intervenţie pe piaţa valutară.
Principala trăsătură a proiectului de Uniune Monetară cuprins în planul Delors, implementat în cvasi-totalitatea sa, a fost gradualitatea, importantă fiind şi abordarea în paralel a componentei economice şi a celei monetare, două laturi ale unui întreg, în trecerea la unificarea monetară.
Principala trăsătură a proiectului de Uniune Monetară cuprins în planul Delors, implementat în cvasi-totalitatea sa, a fost gradualitatea, importantă fiind şi abordarea în paralel a componentei economice şi a celei monetare, două laturi ale unui întreg, în trecerea la unificarea monetară.